در اجرای طرح امنیتی غرب کابل تعلل نکنید
عکس: آرشیف

در اجرای طرح امنیتی غرب کابل تعلل نکنید

به‌دنبال یک حمله‌ی تروریستی در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در ۱۸ ثور سال جاری، که در آن حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شدند، رییس‌جمهور غنی به معاون دوم خود هدایت داد تا طرحی را برای تأمین امنیت غرب کابل تهیه کند. سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در مشوره با مردم غرب کابل طرح امنیتی را ترتیب و به ریاست‌جمهوری تحویل داد. این طرح حوزه‌های ۱۳، ۱۸ و ۶ پولیس کابل را در بر می‌گیرد.

براساس آمار دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری، در ساحه‌ی تحت پوشش این سه حوزه امنیتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. همچنان یک‌هزار و ۲۰۰ مکان عام‌المنفعه شامل مکاتب، دانشگاه، مسجد و شفاخانه در این ساحه موقعیت دارد اما در تشکیلات امنیتی این سه حوزه بیشتر از یک‌هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت موظف‌اند.

طرح امنیتی غرب کابل پس از آن تهیه شده است که این ساحه در چند سال اخیر تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارد و تاکنون چندین حمله‌ی تروریستی خون‌بار بر مکاتب، مراکز آموزشی، شفاخانه و زایشگاه، کلپ ورزشی و مساجد انجام شده است. تمام قربانیان این رویدادها غیرنظامیان و از یک قوم و مذهب‌اند. زنان، کودکان، نوزادان، دانش‌آموزان و نمازگزاران در این حملات تروریستی هدف قرار گرفته‌اند.

براساس ارزیابی دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری، شش منبع تهدید در این ساحه شناسایی شده است. این منابع تهدید تازه نیستند و در چند سال اخیر کماکان وجود داشته‌اند. با توجه به تکرار حملات تروریستی و این‌که باشندگان غرب کابل در سال‌های اخیر هدف حملات هدفمند قرار گرفته‌اند، حکومت اما تاکنون در عمل کار جدی برای جلوگیری از حوادث احتمالی بعدی و تأمین امنیت مردم این ساحه انجام نداده است. طرح امنیتی غرب کابل نیز پس از ماه‌ها صرف تأیید شده و قرار است یک تیم تخنیکی دیگر آن‌را بررسی کند. روشن نیست این تیم چه مدت زمانی را صرف بررسی می‌کند تا یافته‌های خود را در جلسه‌ی بعدی ارائه کند.

حملات سیستماتیک بر هزاره‌ها و شیعیان در سراسر افغانستان و به‌خاصه در محلات شیعه/هزاره‌نشین غرب پایتخت، اتفاق جدیدی نیست. این حملات که مصادیق چشم‌پوشی‌ناپذیر پاکسازی قومی و نسل‌کشی است، از هفت سال قبل آغاز شد. در این هفت سال در بیش از ۳۵ حمله بر اماکن عمومی و تجمعات غیرنظامیان بیش از یک‌هزار غیرنظامی کشته و دست‌کم دو هزار تن دیگر مجروح شده‌اند.

حکومت تاکنون پاسخی به دادخواهی‌های مردم نداده است و از طرفی، هفته‌ها برای بررسی طرح پیشنهادی امنیتی سپری شده است. حکومت بایستی هرچه عاجل طرح امنیتی غرب کابل را عملی سازد و برای تأمین امنیت باشندگان این ساحه دست به کار شود. همان‌گونه که در طرح امنیتی غرب کابل نیز پیشنهاد شده است، دخیل‌ساختن مردم در تأمین امنیت یکی از راه‌حل‌ها است و حکومت می‌تواند در تأمین امنیت غرب کابل از مردم محل کار بگیرد. در سال‌های اخیر حکومت افغانستان در همکاری با مردم غرب کابل در تأمین امنیت مراسم عاشورا و دهه‌ی محرم تجربه‌ی موفق داشته است. با الگوپذیری از این تجربه اکنون نیز می‌تواند با همکاری مردم مراکز آموزشی، مساجد، اماکن عامه و تجمعات مردم، کوچه‌ها و دیگر مناطق غرب کابل را تأمین امنیت کند.

تعلل در اجرایی‌کردن طرح امنیتی غرب کابل و جلسه‌بازی برای بررسی آن می‌تواند به حملات تروریستی بعدی فرصت دهد و از طرفی این گمان را بیشتر تقویت می‌کند که حکومت افغانستان پروای امنیت غرب کابل را ندارد. این گمانه حالا مطرح است و باشندگان غرب کابل فکر می‌کنند حکومت به‌گونه‌ی عمدی در تأمین امنیت آنان بی‌توجهی می‌کند. اقدام فوری و رفع منابع تهدیدهایی که در طرح امنیتی غرب کابل معرفی شده است، هم این گمانه را برطرف می‌سازد و هم از حوادث احتمالی بعدی جلوگیری می‌کند.

دیدگاه‌های شما
  1. لعنت خدا بر هر جنگجو و جنگ دوست و جنگ طلب و جنگ بیفروز و صد لعنت بر آن همسایه کشور مظلوم افغانستان که به دشمنان این این ملک مظلوم پناه داد و اسلحه و پول و امکانات و مشاوره میدهد…. خدایا میبینی؟؟؟؟ تو شاهدی؟؟؟؟ بزرگیت و عدالتت را شکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *