عبدالله عبدالله در نشست شورای عالی مصالحه‌ی ملی

عبدالله: بایدن گفت کمک‌های امریکا زمانی موثر است که در افغانستان فساد و بی‌اتفاقی نباشد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا به هیأت جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست رییس‌جمهور اشرف غنی در واشنگتن گفته است که هر وقتی که امریکا متحدانش را برای کمک به افغانستان تشویق می‌کند، آنان بی‌اتفاقی و فساد اداری را دلیل می‌آورند.

آقای عبدالله که امروز (چهارشنبه، ۹ سرطان) در ششمین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که بی‌اتفاقی و فساد اداری سبب می‌شود که کمک‌های متحدان امریکا به افغانستان در بسیاری موارد به تأخیر بی‌افتد.

به‌گفته‌ی او، جو بایدن گفته است که اجماع مردم افغانستان امریکا و متحدانش را کمک می‌کند تا به افغانستان و مردم این کشور کمک کند و این کمک‌ها بیشتر موثر تمام شود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود که اکنون مسئولیت به عهده بزرگان و رهبران سیاسی در داخل کشور است تا متحد شوند. او گفت که در فُرصت و وضعیت کنونی، ضرورت به این نیست که کسی در بیرون از افغانستان «از ما بخواهد که شما متحد باشید».

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان با خلاهایی به همراه بوده و گروه طالبان با استفاده از این خلاها، جنگ را در کشور تشدید کرده است.

آقای عبدالله گفت که در حال حاضر مسأله‌ی بقای افغانستان مطرح است و بزرگ‌ترین کاری که می‌توان کرد این است که بزرگان کشور باید سرنوشت مردم را در نظر بگیرند.

او تأکید کرد که مسایلی که باعث اختلاف می‌شود و افراد جنگ‌افروز از آن استفاده می‌کنند، شناسایی و از آن جلوگیری شود.

عبدالله گفت که پیام امریکا این بوده است؛ درحالی که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج می‌شوند، حمایت امریکا از افغانستان و مردم این کشور ادامه می‌یابد. طرف امریکایی گفته است که جمهوری اسلامی افغانستان تنها طرفی است که با آن تعامل مشروع دارد.

مقام‌های امریکایی همچنین گفته‌اند که خواستار صلح در افغانستان اند و موانع و مشکلاتی را که در راستای تأمین صلح وجود دارد، نیز می‌دانند.

رییس‌جمهور غنی در رأس هیأتی با ترکیب عبدالله عبدالله، امرالله صالح، محمدحنیف اتمر، حمدالله محب و شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح افغانستان چهارشنبه شب هفته‌ی گذشته (۲ سرطان) در یک سفر رسمی دو روزه به امریکا رفت.

هیأت افغانستان در جریان این سفر با جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا و برخی دیگر از مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی و نیز رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سنای امریکا دیدار کرد.