گمرک اسلام‌قلعه

طالبان سه گمرک تجارتی را در مرز با ایران و ترکمنستان تصرف کردند

مسئولان در گمرک هرات و برخی از اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که گروه طالبان گمرک‌های اسلام‌قلعه و‌ تورغندی در هرات و گمرک شیخ ابونصر فراهی در ولایت فراه را تصرف کرده‌اند. گمرک‌های اسلام قلعه و شیخ ابونصر فراهی در مرز با ایران و گمرک تورغندی در مرز با ترکمنستان موقعیت دارد.

نثار احمد ناصری، سرپرست گمرک هرات امروز (جمعه، ۱۸ سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان کنترل کامل گمرک اسلام‌قلعه را به دست گرفته‌اند و همچنین بخش‌هایی از بندر تورغندی را نیز تصرف کرده‌اند.

آقای ناصری گفت که نیروهای امنیتی مستقر در بندر تورغندی به نقطه صفری پناه برده‌اند، اما طالبان از آنان خواسته‌اند که سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و‌ تسلیم شوند.

شماری از نیروهای مرزی در نقطه صفری مرز تورغندی هرات نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که حدود ۶۰ نفرشان در محاصره طالبان قرار دارند ‌و تجهیزات جنگی آنان نیز تمام شده است.

روز گذشته ویدیوهایی از گمرک اسلام‌قلعه به نشر رسید که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی مستقر در گمرک اسلام‌قلعه به داخل خاک ایران عقب‌نشینی کرده و سلاح‌های خود را به نیروهای مرزی ایران تسلیم کرده‌اند.

به دنبال تصرف گمرک اسلام‌قلعه از سوی طالبان، واردات کالا از این گمرک نیز متوقف شده است.

در همین حال، خیرمحمد نورزی، عضو‌ شورای ولایتی فراه نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان حوالی ساعت ۸:۰۰ شب گذشته کنترل گمرک شیخ ابونصر فراهی را به‌دست گرفته‌اند.

طالبان در بخش‌های وسیعی از ولسوالی‌های هرات حضور دارند و چندین ولسوالی این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرده است.