Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

کمیسیون حقوق بشر: گسترش جنگ حقوق بشری بی‌جاشدگان را سلب کرده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که گسترش «بی‌سابقه»ی جنگ و تشدید خشونت‌ها در کنار تلفات صدها غیرنظامی و بی‌جاشدن هزاران نفر، دست‌رسی شمار زیادی از بی‌جاشدگان را به حقوق بشری و بشردوستانه سلب کرده است.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر آمده است درحالی که کشور درگیر ویروس کرونا است، بی‌جاشدگان ناشی از جنگ حق گشت‌وگذار را از دست داده‌اند و به سرپناه، مواد غذایی، خدمات صحی و آموزشی و دیگر حقوق بشری و بشردوستانه نیز دست‌رسی ندارند.

در اعلامیه همچنین آمده است که مسدودشدن راه‌های بخش‌هایی از کشور سبب کم‌یابب و افزایش قیمت خدمات، مواد اولیه و اساسی شده است.

همین طور، کمیسیون حقوق بشر گفته است که همزمان با بی‌کاری، تخریب و غارت اموال مردم و ویرانی تأسیسات عمومی، موجب فقر و محرومیت بیشتر مردم شده است که «به شدت رنج‌آور و نگران‌کننده» است.

این کمیسیون گفته است: «در این وضعیت هیچ کاری مهم‌تر از عمل به خواست جمعی مردم به توقف جنگ نیست. مردم قربانیان اصلی آن بوده‌اند.»

کمیسیون حقوق بشر در ادامه افزوده است که اگر طرف‌های درگیر در جنگ به‌ویژه گروه طالبان، به خواست و حقوق مردم احترام دارند، باید با توقف جنگ و بازگشت به میز مذاکره، آن‌را در عمل ثابت کرده و به رنج‌های مردم پایان دهند.

این درحالی است که براساس اظهارات منابع دولتی، گروه طالبان همزمان با افزایش حملات، در شماری از ولسوالی‌ها مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده، خانه‌های‌شان را آتش زده و تأسیسات عامه را نیز تخریب کرده‌اند.

در ۱۶ سرطان، سازمان دیدبان حقوق بشر نیز در اعلامیه‌ای، گفته بود که جنگ‌جویان گروه طالبان در جریان حمله بر منطقه‌ی «باغ شرکت» در شهر قندوز، ساکنان آن را از منطقه بیرون و خانه‌های‌شان را آتش زده‌اند.

این سازمان همچنین گفته بود که طالبان به‌خاطر همکاری ساکنان منطقه‌ی باغ شرکت شهر قندوز با حکومت افغانستان، این «جنایت جنگی» را مرتکب شده‌اند.