طالبان با بیرون‌کردن غیرنظامیان از «باغ شرکت» قندوز، خانه‌های آنان را آتش زده‌اند

دیدبان حقوق بشر:

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که جنگ‌جویان گروه طالبان در جریان حمله بر منطقه‌ی «باغ شرکت» در شهر قندوز، ساکنان آن را از منطقه بیرون و خانه‌های‌شان را آتش زده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز گذشته (چهارشنبه، ۱۶ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای آن را جنایت جنگی خوانده و گفته است که طالبان این کار را به‌خاطر همکاری ساکنان منطقه‌ی باغ شرکت شهر قندوز با حکومت افغانستان، انجام داده است.

به نقل از اعلامیه، جنگ‌جویان این گروه همچنین اموال و دارایی‌های باشندگان این منطقه را غارت کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان در هنگام سقوط منطقه‌ی باغ شرکت به ساکنان آن، دو ساعت فرصت داده بودند که این منطقه و خانه‌های‌شان را ترک کنند.

این سازمان افزوده که به‌دنبال این دستور طالبان، حدود ۴۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند. آنان از شهر قندوز به شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان و شهر تالقان، مرکز ولایت تخار بی‌جا شده‌اند.

با این حال، در اعلامیه‌ی سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است با آنکه طالبان غارت اموال و به‌آتش‌کشیدن خانه‌های باشندگان باغ شرکت را رد کرده، ولی این گروه بارها با غیرنظامیان به‌اتهام همکاری با حکومت بدرفتاری کرده‌اند.

در اعلامیه همچنین آمده است که رهبران طالبان صلاحیت این را دارند تا جلو بدرفتاری جنگ‌جویانش را با غیرنظامیان بگیرند،‌ اما تمایلی برای این کار از خود تاکنون نشان نداده‌اند.

دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که یافته‌های این سازمان در مورد بدرفتاری طالبان براساس صحبت تلفنی با باشندگان منطقه‌ی باغ شرکت تهیه شده است.

طالبان حدود دو هفته‌ی پیش منطقه‌ی باغ شرکت شهر قندوز را سقوط دادند. به‌دنبال آن، قول اردوی ۲۱۷ پامیر در شامل کشور اعلام کرد که شماری از ساکنان این منطقه به‌دلیل همکاری با دولت و قومیت‌شان توسط طالبان آواره شده‌اند.

همچنین در ویدیویی که از وضعیت این بی‌جاشدگان در شهر فیض‌آباد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یک بی‌جاشده گفته است که طالبان آنان را به‌دلیل «بدخشانی‌بودن» و «تاجیک‌بودن» از منطقه‌ی باغ شرکت شهر قندوز بیرون کرده‌اند.