اطلاعات روز

کرزی به حکومت و طالبان: صلح کنید و کشور را از حالت کنونی نجات دهید

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که از جنگ دست بکشند و با تأمین صلح از طریق مذاکره، کشور را از حالت کنونی نجات دهند.

آقای کرزی امروز (سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) در یک نشست خبری همچنین از حکومت افغانستان خواست که فرصت‌های واقعی را که برای صلح میسر می‌شود، ضایع نکرده و تلاش کند زودتر به صلح برسد. او بر ایجاد یک حکومت ملی از طریق صلح تأکید کرد.

کرزی از گروه طالبان نیز خواست که صلح را بپذیرد. به‌گفته‌ی کرزی، طالبان با گرفتن ولسوالی‌ها به هیچ جایی نمی‌رسند.

او خطاب به طالبان گفت: «به صلح روی بیارید با مردم و این‌که آگاه باشیم از اهمیت خود، از خاک خود و از ارزش خاک خود. این‌که هیچ بیگانه‌ای ما را زیر پای کرده نمی‌تواند مگر این که خود ما وسیله شویم.»

رییس‌جمهور پیشین کشور در جریان صحبت‌هایش گفت که جنگ در افغانستان جنگ بیگانه است و صلح، برادری، هم‌وطنی و آگاهی راه نجات از این جنگ است.

او افزود: «به صلح می‌رسیم. ان‌شاالله شما به‌زودی آغاز دوباره‌ی مذاکرات بسیار جدی صلح را شاهد می‌باشد، حوصله کنید، تدبیر کنید و به طرف صلح بروید.»

حامد کرزی از گروه طالبان خواست که سرک، پُل، پُلچک و نهادهای دولتی را که به‌گفته‌ی او، در ۲۰ سال ساخته شده است، خراب نکند. او تأکید کرد که این تأسیسات و نهادها از هیچ کشور خارجی نیست، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد.

کرزی گفت: «ما به زحمت بسیار زیاد یک اردوی ملی ساختیم، پولیس ملی به خاک خود ساختیم، نظامی را از هیچ ایجاد کردیم ۲۰ سال پیش. ما باید به هر عنوانی که می‌شود، نهادهای دولتی خود را حفظ کنیم و زودتر به سوی صلح برویم.»

او ابراز امیدواری کرد که امریکا برای اثبات دوستی خود با افغانستان که از اهداف آمدن آن کشور در افغانستان بود، تلاش کند تا از این طریق صلح در افغانستان برقرار و حاکمیت ملی اعاده شود و مردم افغانستان نیز عزت‌مند زندگی کنند.

حامد کرزی علاوه کرد که اگر صلح شود و طالبان بیایند، با این گروه همکاری می‌کند و یکجا کشور را آباد خواهند کرد. او اما گفت که زعامت کشور و تعیین حکومت به دست افراد نیست و به اراده‌ی ملت افغانستان تعلق دارد. کرزی گفت هر حکومتی که از طریق تمثیل اراده‌ی ملت ایجاد شود، هر کسی آن را قبول خواهد کرد.

رییس‌جمهور پیشین افغانستان در جریان صحبت‌هایش از جوانان خواست که کشورشان را ترک نکنند و روزی خواهد رسید که یک زن رییس‌جمهور افغانستان شود: «در خاک خود بمانید و به کشور خود خدمت کنید.»

حامد کرزی گفت که کشورهای خارجی می‌خواهند از تعلیم و انرژی جوانان افغانستان برای ساختن خاک‌شان استفاده کنند. کرزی گفت که جوانان باید به کشور خودشان اعتماد کنند. به‌گفته‌ی او، به‌زودی صلح می‌آید و نظام جمهوری باقی خواهد ماند.