وفایی‌زاده

وفایی‌زاده: شماری از رسانه‌ها با اعمال فشار طالبان به صدای شریعت مبدل شده‌اند

محمدقاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید که شماری از رسانه‌ها در ولایات به‌دلیل اعمال فشار گروه طالبان، پیام‌های این گروه را نشر می‌کنند.

آقای وفایی‌زاده که امروز (یک‌شنبه، ۲۷ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که رادیو «میهن» در هرات، رادیو «پیمان» در بغلان، رادیو «سیمای صلح» در سمنگان، رادیو «نوبهار» در بلخ و رادیو «جیحون» در قندوز براثر فشار طالبان به «صدای شریعت» تبدیل شده‌اند.

او افزود که طالبان ابتدا خبرنگاران زن را از این رسانه‌ها برکنار کرده‌اند و اکنون با اعمال فشار از این رسانه‌ها برای نشر «تبلیغات»‌شان استفاده می‌کنند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنین گفت که نشرات شماری دیگر از رسانه‌ها به‌دلیل تهدیدات طالبان در ولایات متوقف شده است.

او از وضع محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که به تعداد ۵۱ خبرنگار به‌دلیل جنگ و خشونت طالبان از ولایات کشور به شهر کابل متواری شده‌اند. محمدقاسم وفایی‌زاده تأکید کرد که این افراد هم‌اکنون تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

همچنین به گفته‌ی او، به تعداد ۷۱ خبرنگار دیگر تحت برنامه‌ی مصونیت خبرنگاران به‌صورت موقت به خارج از کشور رفته‌اند.

از سویی هم، آقای وفایی‌زاده در بخشی از صحبت‌هایش از به یغمارفتن آثار وآبدات تاریخی در ساحات زیر تصرف طالبان ابراز نگرانی کرد. او گفت که مافیای فرصت‌طلب اخیرا به کندن‌کاری ساحه‌ی باستانی «آی‌خانم» آغاز کرده است.

در همین حال، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از مردم خواست که در حفاظت از آثار و آبدات باستانی با این وزارت همکاری کنند و اجازه ندهند که این آثار ارزشمند از سوی گروه‌های مافیایی و فرصت‌طلب به یغما برود.

طالبان اما گفته‌اند که در مناطق تحت تسلط‌شان به رسانه‌ها اجازه می‌دهند تا در چارجوب ارزش‌های اسلامی، حفظ منافع علیای کشور و رعایت اصل بی‌طرفی کامل فعالیت کنند. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه گفته که محدودیت دیگر بر رسانه‌ها از سوی طالبان وضع نشده است.

او همچنین افزوده است که در مناطق تحت کنترل طالبان، تمامی آبدات تاریخی از هر نوع تخریب و زیان محفوظ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *