نمایندگی‌های سیاسی مقیم در کابل به طالبان: سلاح تان را برای همیشه زمین بگذارید

هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، اسپانیا، سویدن، انگلستان و امریکا در یک اعلامیه‌ی مشترک از گروه طالبان خواسته‌اند که در «این عید قربان» برای همیشه سلاح خود را زمین بگذارد.

در این اعلامیه‌ی مشترک که روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۷ سرطان) از سوی سفارت امریکا در کابل منتشر شده، آمده است که طالبان باید هرچه زودتر به حملات نظامی‌شان که «تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره را ناکام و غیرنظامیان را متضرر و آواره می‌کند»، پایان دهند.

به نقل از اعلامیه، حملات طالبان با ادعای آنان مبنی بر حمایت از حل‌وفصل سیاسی از طریق مذاکره و روند صلح در شهر دوحه‌ی قطر در تناقض کامل قرار دارد.

نمایندگی‌های این سازمان‌ها و کشورها تأکید کرده‌اند که حملات طالبان منجر به کشته‌شدن افغان‌های بی‌گناه از جمله ادامه‌ی قتل‌های هدفمند و آوارگی غیرنظامیان، غارت و سوختاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌های مهم و حیاتی و متضررشدن شبکه‌های ارتباطی شده است.

همچنین آن‌ها بازداشت و کشتار بی‌رویه‌ی غیرنظامیان توسط طالبان و حمله‌ی جنگ‌جویان این گروه بر زندان‌ها در ولسوالی‌های تحت تصرف‌شان را نگران‌کننده خوانده و گفته‌اند که در این ولسوالی‌ها از تلاش‌های طالبان جهت سرکوب حقوق بشری زنان و دختران و تعطیلی رسانه‌های خصوصی و دولتی به‌منظور پنهان‌سازی موارد نقض حقوق بشر و محدودساختن آزادی بیان هم گزارش شده است.

هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، اسپانیا، سویدن، انگلستان و امریکا افزوده‌اند که این اقدامات طالبان را شدیدا محکوم می‌کنند.

آن‌ها گفته که این اقدامات طالبان علیه دستاوردهای افغان‌ها که طی ۲۰ سال گذشته به آن دست یافته‌اند، است. به نقل از اعلامیه‌ی نمایندگی‌های این سازمان‌ها و کشورها، افغان‌ها به پیشرفت‌های خود در زمینه‌های انکشاف، حقوق بشر و آزادی بیان ادامه می‌دهند.

در اعلامیه تأکید شده است که پیشرفت‌های حاصل‌شده طی سال‌های گذشته تنها در صورتی پایدار خواهد ماند که همه‌ی طرف‌ها باهم یک‌جا کار کنند.

در همین حال، هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، اسپانیا، سویدن، انگلستان و امریکا گفته‌اند که طالبان و سایر طرف‌ها در افغانستان باید فورا به خشونت پایان داده و با آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه موافقت کنند.

آن‌ها همچنین گفته‌اند که تمامی طرف‌ها باید در مذاکرات صلح برای پایان‌دادن به درد و رنج مردم افغانستان و هموارکردن راه برای یک توافق سیاسی فراگیر که به نفع همه‌ی افغان‌ها باشد، به‌گونه‌ی کامل سهم بگیرند و اطمینان دهند که افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن تروریستان بدل نمی‌شود.

این درحالی است که در دو روز گذشته هیأت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در سطح بلند در شهر دوحه نشست برگزار کرده بودند. در پایان این نشست دو طرف با نشر یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که دو طرف توافق کرده‌اند تا مذاکرات به سطح بلند در آینده نیز ادامه یابد.

طبق این اعلامیه، هیات‌های مذاکراتی دو طرف بر تسریع روند مذاکرات که از مدت ده ماه به این طرف ادامه دارد، توافق کرده‌اند تا هرچه زودتر برای معضل کنونی افغانستان راه‌حل منصفانه و دایمی پیدا شود.

هر دو طرف به هیات‌های مذاکره‌کننده‌ی شان هدایت داده‌اند که روند مذاکرات را سرعت بدهند.