بسم‌الله محمدی

محمدی به طالبان: تنها از راه گفت‌وگو می‌توان به یک راه‌حل دست یافت

همزمان با تشدید حملات گروه طالبان و سقوط شماری از ولسوالی‌ها به دست این گروه، بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی می‌گوید که طالبان از راه جنگ و خشونت چیزی را به دست آورده نمی‌توانند.

آقای محمدی امروز (دوشنبه، ۲۸ سرطان) در پیامی به مناسبت عید سعید قربان همچنین گفته است که «اگر طالبان بخواهند از راه جنگ و فشار اهداف خود را بر مردم افغانستان تحمیل کنند، هرگز به این هدف دست نمی‌یابند».

او خطاب به این گروه گفته است که تنها از راه «مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو» می‌توان به یک راه‌حل دست یافت.

سرپرست وزارت دفاع تأکید کرده است: «من باور دارم و تاریخ این کشور (افغانستان) نیز ثابت کرده است که جنگ و خشونت در حصول اهداف، راه حل نیست.»

در همین حال او گفته است جنگ امروزی و «دفاع مشروع» نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم افغانستان به‌خاطر تأمین صلح و ثبات است که در نتیجه‌ی آن به رنج و آلام ملت افغانستان پایان داده شود.

بسم‌الله محمدی جنگ کنونی در افغانستان را «آزمون بزرگ» خوانده و ابراز امیدواری کرده است که افغانستان از آن موفق بدر می‌شود.

او در بخشی از پیامش به بسیج مردمی علیه طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که حمایت و ایستادگی مردم در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی، انگیزه و اراده‌ی این نیروها را بیشتر از قبل قوی کرده و نگرانی‌های ناشی از تهدیدات موجود را کاهش داده است.

آقای محمدی تأکید کرده است که تداوم این حمایت‌ها می‌تواند نیروهای امنیتی و دفاعی را به دستاوردهای بزرگی نایل گرداند.

او به مردم هم اطمینان داده است که این نیروها از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی و ارزش‌های ملی و اسلامی حفاظت می‌کنند.

سرپرست وزارت دفاع به نیروهای امنیتی و دفاعی هم گفته است که قهرمانی، فداکاری، شهامت و جانبازی‌شان را مردم افغانستان فراموش نمی‌کنند.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر طالبان به حملات‌شان در کشور شدت بخشده‌اند. این گروه در حدود دوونیم ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند.

براساس آمار دولت افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی و بسیج‌های مردمی دوباره ۲۶ ولسوالی را از طالبان پس گرفته‌اند.