وفایی‌زاده

وفایی‌زاده: فعالیت ۵۰ رسانه به‌دلیل تهدیدات طالبان متوقف شده است

محمدقاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که فعالیت حدود ۵۰ رسانه‌ی تصویری و صوتی در کشور به‌دلیل گسترش خشونت‌ها توسط گروه طالبان متوقف شده است.

آقای وفایی‌زاده که امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ اسد) در نشستی در شهر کابل صحبت می‌کرد، گفت که جنگ‌جویان طالبان شش استیشن رادیویی را هم در اختیار گرفته و به اجبار آن‌ها را مجبور به نشر «ترانه‌ها»ی‌شان کرده‌اند.

او افزود: «(طالبان) یک گاو را [جلو ساختمان رادیوها] ایستاد کرده‌اند. یک چند سیلی زده که ترانه‌های ما را نشر می‌کنی و حق بیان (نشر) هیچ موضوع دیگری را نداری.»

همچنین سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور گفت که در جریان یک ماه گذشته، ۵۷ خبرنگار به‌دلیل تهدیدات طالبان از ولایات به شهر کابل متواری شده‌اند. به گفته‌ی او، ۷۱ خبرنگار دیگر هم افغانستان را به‌دلیل ناامنی‌ها ترک کرده‌اند.

آقای وفایی‌زاده گفت که وضع محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها و تهدید خبرنگاران توسط طالبان به معنای این است که «این‌ها (طالبان) می‌خواهند افغانستان را به یک جامعه‌ی مرده، ساکت و تک‌صدایی رجعت بدهد».

از سویی هم، او افزود که طالبان دست به سرقت میراث‌های فرهنگی و کندن‌کاری غیرمسئولانه‌ی ساحات تاریخی نیز زده‌اند. محمدقاسم وفایی‌زاده جزئیاتی بیشتر در این مورد ارایه نکرد.

طالبان قبلا اما گفته بودند که در مناطق تحت تسلط‌شان به رسانه‌ها اجازه می‌دهند تا در چارجوب ارزش‌های اسلامی، حفظ منافع علیای کشور و رعایت اصل بی‌طرفی کامل فعالیت کنند. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه گفته بود که محدودیت دیگر بر رسانه‌ها از سوی طالبان وضع نشده است.

او همچنین افزوده بود که در مناطق تحت کنترل طالبان، تمامی آبدات تاریخی از هر نوع تخریب و زیان محفوظ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *