حضور طالبان در شهر زرنج
SM

در جنوب‌غرب و شمال افغانستان؛ طالبان بخش‌هایی از شهرهای زرنج و شبرغان را تصرف کردند

در ادامه‌ی حملات تهاجمی گروه طالبان بر مراکز ولایات، نبردهای سنگین میان جنگ‌جویان این گروه و نیروهای امنیتی و دفاعی در شهرهای زرنج در غرب و شبرغان در شمال نیز آغاز شده و ادامه دارد. منابع می‌گویند که بخش‌هایی از این دو شهر به‌دست طالبان سقوط کرده است.

گل‌احمد نورزاد، یک نماینده‌ی مردم نیمروز در مجلس نمایندگان می‌گوید که تمام قسمت‌های شهر زرنج به استثنای ریاست امنیت ملی این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرده است.

آقای نورزاد افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی تحت تأثیر تبلیغات طالبان قرار گرفته و بدون درگیری ساحات تحت کنترل‌شان را ترک کردند. به‌گفته‌ی او، در حال حاضر ساختمان‌های مقام ولایت، فرماندهی پولیس، زندان و حوزه‌های پولیس در اختیار طالبان قرار دارد.

نورزاد تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی تنها در ساختمان امنیت ملی نیمروز مشغول نبرد با طالبان اند. او علاوه کرد که مقام‌های محلی و امنیتی نیمروز به سمت ولسوالی چهاربرجک حرکت کرده‌اند. نورزاد حکومت مرکزی را به بی‌پروایی در راستای اعزام نیروهای تازه‌نفس متهم کرد.

مقام‌های محلی نیمروز در مورد پیش‌روی طالبان چیزی نگفته‌اند.

در همین حال، ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که طالبان در ورودی مقام ولایت حضور دارند و همچنین، زندانیان زندان مرکزی شهر زرنج را نیز از بند رها کرده‌اند. در این ویدیوها دیده می‌شود که برخی از ساکنان نیمروز در حال چور و چپاول اموال دولتی در شهر زرنج هستند.

در پی نبردها در شهر زرنج، هزاران باشنده‌ی این شهر آواره شده‌اند.

هم اکنون حکومت ولسوالی چهاربرجک در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب شهر نیمروز و قسمت‌هایی از ولسوالی دلارام را در اختیار دارد.

از سوی هم، در ولایت جوزجان در شمال افغانستان، گروه طالبان ادعا کرده است که فرماندهی پولیس، بندر اندخوی و قصر دوستم را در اختیار گرفته است. این گروه حملات‌شان بر شهر شبرغان را از استقامت بندر سرپل از شمال این شهر آغاز کرده‌اند.

بابر ایشچی، رییس شورای ولایتی جوزجان گفته است که بخش‌هایی از شهر شبرغان به‌دست طالبان افتاده است، اما ادارات دولتی به‌شمول مقام ولایت هنوز در اختیار حکومت قرار دارد.

او اوضاع را نگران‌کننده و اضطراری توصیف کرده و گفته است در صورتی که نیروهای کماندو هر چه زودتر به شهر شبرغان اعزام نشود، احتمال سقوط کامل این شهر وجود دارد. او تأیید کرده است که در بخش‌هایی از شهر هتل‌ها و خانه‌های مسکونی خسارت دیده است.

با این حال، عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌پذیرد که بخش‌هایی از شهر شبرغان تحت کنترل طالبان درآمده است. او گفت که مقام ولایت، فرماندهی پولیس، امنیت ملی و لوای ارتش در اختیار دولت قرار دارد.

او در مورد ادعای طالبان مبنی بر تصرف قصر دوستم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که فرمانده لوای ارتش به‌سمت قصر رفته و او خودش هنوز در مورد جزئیات ندارد. معاون والی جوزجان گفت: «وضعیت شهر خوب نیست.»

طالبان در دست‌کم ده روز اخیر حملات تهاجمی‌شان را بر مراکز ولایات هرات، قندهار، هلمند، فراه، نیمروز، جوزجان و تخار شدت بخشیده‌اند. براساس معلومات نهادهای امنیتی و دفاعی کشور، طالبان در شماری از این ولایات تلفات سنگین را متقبل شده و درحال شکست اند.