اجلاس قطر

تأکید بر توقف فوری حملات بر شهرها؛ شرکت‌کنندگان اجلاس قطر: حکومت تحمیلی را نمی‌پذیریم

نمایندگان کشورهای امریکا، چین، ازبیکستان، پاکستان، انگلستان، قطر، آلمان، هند، ناروی، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در یک بیانیه خواهان توقف فوری خشونت‌ها و حملات بر مراکز ولایات و دیگر شهرهای افغانستان شده‌اند. آنان گفته‌اند که هیچ حکومتی را که از راه نظامی در افغانستان تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند.

در تاریخ ۱۹ اسد میان نمایندگان کشورهای امریکا، چین، ازبیکستان، پاکستان، انگلستان، قطر و نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در شهر دوحه دیدار کرده‌اند.

به دنبال آن، در تاریخ ۲۱ اسد نمایندگان آلمان، هند، ناروی، قطر، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان با هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان دیدار و درباره‌ی چالش‌ها و فرصت‌های روند صلح گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که پس از این دیدارها از سوی وزارت خارجه‌ی قطر منتشر شده، آمده است که شرکت‌کنندگان نشست بین‌المللی در مورد افغانستان بر ضرورت تسریع روند صلح به‌عنوان یک موضوع فوری برای مذاکره در مورد پیشنهادات هر دو طرف [هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان]، توافق کرده‌اند.

طبق این بیانیه، شرکت کنندگان این نشست از دو طرف خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌ها برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی و آتش‌بس جامع در اسرع وقت گام بردارند.

در بیانیه برای رسیدن به راه‌حل سیاسی پنج اصل معرفی شده و از دولت و طالبان خواسته شده است تا مطابق به این اصول عمل کنند.

این اصول شامل «حاکمیت فراگیر»، «احترام به حقوق بشر (حقوق زنان و اقلیت‌ها)»، «میکانیسمی برای ایجاد حکومت مبتنی بر نمایندگی»، «تعهد به این که به هیچ فرد یا گروهی اجازه داده نمی‌شود تا از خاک افغانستان برای تهدید امنیت سایر کشورها استفاده شود» و «احترام به قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی» می‌شوند.

شرکت‌کنندگان نشست بین‌المللی در دوحه در مورد گزارش‌هایی از ادامه‌ی خشونت، تلفات و کشتار غیرنظامیان، نقض حقوق بشر و حملات زمینی و هوایی در مراکز ولایات ابراز نگرانی کرده‌اند. به‌گفته‌ی آنان، تخریب زیرساخت‌ها باعث تداوم درگیری‌ها می‌شود و تلاش‌های صلح را نیز با دشواری مواجه می‌کند.

در بخشی از بیانیه آمده است که شرکت‌کنندگان این نشست تعهد کرده‌اند که پس از دست‌یابی دولت افغانستان و گروه طالبان به یک راه‌حل دوامدار، به بازسازی افغانستان کمک می‌کنند.

اجلاس قطر درحالی برگزار شد که حملات طالبان به‌منظور تصرف اراضی بیشتر از چند روز به این طرف تشدید یافته است. این گروه مدعی است که از تاریخ ۱۵ اسد تا کنون مراکز ۱۶ ولایت را تصرف کرده‌اند. چند شهر مرزی و استراتژیک، از جمله هرات، قندهار، لشکرگاه، فیض‌آباد، قندوز و شبرغان نیز شامل این شهرها هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *