آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل
UN

دبیرکل سازمان ملل: فاجعه‌ی بشری در افغانستان در راه است

یک روز پس از خروج آخرین سربازان امریکایی از افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، از وخیم‌تر شدن بحران انسانی و اقتصادی و سقوط کامل خدمات اساسی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه‌ی آقای گوترش آمده است که فاجعه‌ی بشری در راه است؛ زیرا در حدود نیمی از جمعیت افغانستان (۱۸ میلیون نفر) برای زنده ماندن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.  به‌گفته‌ی او، از هر سه شهروند افغانستان یکی از آنان نمی‌داند که وعده‌ی غذایی بعدی‌اش از کجا خواهد آمد.

گوترش تأکید کرده است که مردم هر روز دست‌رسی به کالاها و خدمات اساسی را از دست می‌دهند و امکان دارد بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال در سال آینده دچار سوءتغذیه‌ی شدید شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزوده است که اکنون بیش از هر زمان دیگر کودکان، زنان و مردان افغان به حمایت و همبستگی جامعه بین‌المللی نیاز دارد.

او از تمام کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا در «تاریک‌ترین ساعات نیاز مردم» برای مردم افغانستان تلاش کرده و بودجه‌ی به موقع، منعطف و جامع را فراهم کنند.

از سوی هم، در بیانیه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که تعهد سیستم بشردوستانه برای ماندن و کمک‌رسانی در افغانستان تزلزل نخواهد کرد و این سازمان هفته‌ی آینده جزئیات فوری‌ترین نیازهای بشردوستانه و نیازهای مالی در چهار ماه آینده را طی یک درخواست منتشر خواهد کرد.

آنتونیو گوترش علاوه کرده است که در میان خشک‌سالی شدید و شرایط سخت زمستانی، غذای اضافی، سرپناه و لوازم طبی باید فورا وارد افغانستان شود.

او از تمامی طرف‌ها در افغانستان خواسته است که دست‌رسی انسان‌دوستانه‌ی ایمن و بدون مانع را برای منابع نجات‌بخش و حیاتی و همچنین برای همه کارگران بشردوستانه –مردان و زنان- تسهیل کنند.

با این حال، دبیرکل سازمان ملل گفته است که در جریان سال جاری به هشت ملیون نفر کمک رسانده‌اند. به‌گفته‌ی او، تنها در دو هفته‌ی گذشته به ۸۰ هزار نفر غذا و به هزاران خانواده‌ی آواره نیز بسته‌های امدادی را تحویل داده‌اند.