مقام‌های استخباراتی امریکا: القاعده برای بازسازی خود در افغانستان به دو سال زمان نیاز دارد

مقام‌های استخباراتی امریکا از بازسازی القاعده در افغانستان طی یک تا دو سال هشدار داده و گفته‌اند که برخی از مقام‌های ارشد این گروه در حال حاضر به افغانستان برگشته‌اند.

اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی امریکا در نشست سالانه اطلاعات و امنیت ملی امریکا افزوده است که براساس ارزیابی‌های محتاطانه‌ی کنونی، القاعده برای رسیدن به قابلیتی که بتواند با آن امنیت ملی امریکا را تهدید کند، احتمالا به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.

دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) نیز گفته است که در حال حاضر گواه نشانه‌هایی از برخی اقدامات احتمالی القاعده در افغانستان هستند. کوهن تأکید کرده است که هنوز زود است، اما امریکا از نزدیک این روند را زیر نظر خواهد داشت.

دیوید کوهن نیز مانند اسکات بریر احتمال داده است که القاعده و یا حتا داعش برای رسیدن به ظرفیتی که برای امریکا تهدید به حساب آید، به یک تا دو سال زمان نیاز دارد. با این حال، او خاطرنشان کرده است که ظرفیت‌های اطلاعاتی در داخل افغانستان در سطح قبلی نیست.

اسکات بریر بر افزایش توانایی امریکا در جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان تأکید کرده و افزوده است که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال ارتقای توانایی خود برای نظارت بر چین و روسیه در ارتباط با افغانستان هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *