کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل: زنان افغان به‌گونه‌ی تدریجی از زندگی اجتماعی حذف شده‌اند

میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در هفتادوششمین نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان در نیویارک، گفته است که زنان افغان به‌گونه‌ی تدریجی از زندگی اجتماعی حذف شده‌اند.

خانم باشله همچنین گفته است که زنان در بسیاری از بخش‌های کاری به محدودیت‌های فزاینده‌ی مواجه هستند و با توجه به محدودیت‌های وضع‌شده، خطر بازگشت به سرکوب وحشیانه و سیستماتیک زنان و دختران در دهه‌ی ۹۰ و حکومت پیشین طالبان وجود دارد.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این نشست گفته است که ادارات مربوط به زنان [اشاره به وزارت امور زنان] حذف شده و زنان از حضور در فضای عمومی در برخی از مناطق منع شده‌اند.

میشل باشله گفته است که دختران بالای ۱۲ سال از حضور در مکاتب منع شده، صنوف دختران و پسران در دانشگاه‌ها جدا شده و آموزش برای دانشجویان دختر توسط استادان زن مجاز دانسته شده است؛ درحالی که تعداد کمی استادان زن وجود دارند.

با این حال، او هشدار داده است که محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان و محرومیت آنان از فضای عمومی عواقب شدیدی را برای زنان و خانواده‌های‌شان به همراه دارد. به‌گفته‌ی او، خانواده‌هایی که توسط زنان سرپرستی می‌شوند، به‌دلیل کارنتوانستن، بیشتر در معرض خطر قرار دارد.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که هرچند طالبان در نامه‌ای به سازمان ملل متحد بر رعایت حقوق زنان و دختران مطابق به دین و فرهنگ تعهد کرده‌اند؛ اما عمل‌کردشان با تعهدات‌شان در تضاد قرار دارد.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در صحبت‌هایش پیشنهاد کرده است که مشارکت زنان در زندگی اجتماعی تضمین و برای‌شان در تصمیم‌گیری و فضای مدنی به‌طور معنادار و برابر با مردان سهم داده شود.

میشل باشله ضمن تأکید بر حمایت از حقوق زنان و دختران افغان، همچنین گفته است که زنان باید آزادانه و بدون موانع خاص حرکت کنند و حق زنان برای زندگی عاری از خشونت جنسی و دست‌رسی نیز باید رعایت شود.

او از جامعه بین‌المللی از جمله سازمان ملل و کشورهای عضو این سازمان و نیز نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته است که برای رعایت این الزامات اساسی و عدالت با طالبان در تعامل باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *