نماینده‌ی دولت پیشین به نمایندگی از افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند

سازمان ملل متحد می‌گوید که قرار است غلام‌محمد اسحاق‌زی، نماینده‌ی دولت پیشین به نمایندگی از افغانستان در مجمع عمومی این سازمان سخنرانی کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش کرده است که آقای اسحاق‌زی روز دوشنبه (۵ میزان) در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی این سازمان سخنرانی می‌کند.

استفان دوجاریک اما گفته که نماینده‌ی دولت میانمار به‌دلیل کودتای نظامی در این کشور و براندازی حکومت منتخب توسط کوتادچیان از سخنرانی در این نشست محروم شده است.

قرار است غلام‌محمد اسحاق‌زی در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کند که قبلا گروه طالبان با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل آن خواستار حضور نماینده‌ی این گروه در مجمع عمومی این سازمان شده بود.

طالبان در این نامه که به امضای امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه رسیده است، گفته بودند که اشرف غنی احمدزی در تاریخ ۲۴ اسد از قدرت کنار رفته و جهان دیگر او را به رسمیت نمی‌شناسد. در این نامه تأکید شده است که نماینده‌ی دولت پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد هم برکنار شود.

طالبان همچنین خواستار سخنرانی امیرخان متقی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شدند.

این گروه محمدسهیل شاهین را هم به عنوان نامزد برای احراز کرسی نمایندگی دایم افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرد. او در حکومت قبلی طالبان هم به عنوان نماینده‌ی این گروه در سازمان ملل کار کرده است.