فروپاشی اقتصادی افغانستان
NRC

«شمارش معکوس برای فروپاشی اقتصادی افغانستان آغاز شده است»

جان ایگلند، دبیرکل شورای مهاجرین ناروی می‌گوید که شمارش معکوس برای فروپاشی اقتصادی افغانستان آغاز شده و جهان باید از مردم این کشور حمایت کند. به‌گفته‌ی او، اقتصاد افغانستان از کنترل خارج شده و سیستم بانکی در این کشور ممکن است به‌دلیل کمبود پول نقد سقوط کند.

آقای ایگلند که روز گذشته (یک‌شنبه، ۴ میزان) به کابل آمده، در بیانیه‌ای، گفته است که اهداکنندگان باید بر ارائه‌ی راه‌حل‌های سریع و کارآمد برای کمک‌های فوری به کودکان، زنان و مردانی تمرکز کنند که دیگر بیش از این نمی‌توانند انتظار بکشند.

او افزوده است که در صورت سقوط اقتصاد، حتا اساسی‌ترین خدمات از کار خواهد افتاد و نیاز به کمک‌های بشردوستانه بیشتر از این خواهد شد: «برخورد با بحران نقدینگی بسیار مهم است؛ زیرا سازمان‌های امدادی به دنبال افزایش توان خود برای برآورده‌کردن نیازهای فوری بشردوستانه هستند.»

دبیرکل شورای مهاجرین ناوری علاوه کرده است که آنان برای نجات جان افراد قبل از رسیدن زمستان سخت و تقلا می‌کنند. به‌گفته‌ی او، صدها هزار آواره در هفته‌های آینده نیاز فوری به سرپناه، لباس گرم و غذا دارند و در حال حاضر، از هر سه افغان یک نفر نمی‌داند وعده غذایی بعدی‌اش از کجا خواهد آمد.

در بیانیه‌ی جان ایگلند آمده است که کشورهای عضو سازمان ملل باید فورا به توافق چندجانبه برای تثبیت اقتصاد، تأمین خدمات عمومی مناسب و حل بحران نقدینگی بپردازند: «این بدان معناست که میکانیسم‌های جدید و موجود را بررسی کنید، خواه از طریق کمک‌های مالی بین‌المللی باشد، یا از طریق صندوق‌های اعتماد سازمان ملل متحد یا از طریق سازمان‌های بشردوستانه به عنوان یک اقدام موقت. در غیر این صورت، وعده‌های آن‌ها برای ادامه‌ی حمایت از مردم افغانستان وعده‌ای پوچ خواهد بود.»

این درحالی است که براساس آمارهای رسمی، در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه برای زنده‌ماندن نیاز دارند. طبق این آمارها، در پی خشونت‌ها از ماه جنوری سال جاری تا کنون حدود ۶۶۴ هزار نفر آواره شده و تعداد مجموعی آوارگان داخلی به بیش از ۳.۵ میلیون نفر رسیده است.