مقررات جدید طالبان در برابر فعالیت رسانه‌ها
Bulent Kilic/AFP via Getty Images

دیدبان حقوق بشر: مقررات جدید طالبان آزادی رسانه‌ها را خفه و گزارش‌دهی انتقادی را منع می‌کند

سازمان دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی، گفته است که طالبان در برابر فعالیت رسانه‌ها مقررات جدید وضع کرده‌اند. براساس این گزارش، این مقررات «گسترده و مبهم» در عمل هر گونه گزارش‌دهی انتقادی درباره‌ی طالبان را منع می‌کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته است که مقررات جدید در برابر فعالیت رسانه‌ها در اواخر ماه سپتامبر از سوی مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در جریان یک نشست با خبرنگاران به آن‌ها توزیع شده است.

این سازمان گفته است که یک نسخه‌ای از این مقررات را دیده است که براساس آن چاپ و یا پخش گزارش‌هایی که «خلاف اسلام» باشد و یا در آن به «شخصیت‌‌های ملی توهین» شده باشد یا «محتوای خبری تحریف» شده باشد، ممنوع است.

طبق این مقررات، خبرنگاران مکلف هستند که از «متوازن بودن» گزارش‌های‌شان مطمئن شوند و درباره‌ی موضوعاتی که مقامات آن‌را تأیید نکرده‌اند و یا درباره‌ی موضوعاتی که ممکن است «بر نگاه مردم تأثیر منفی بگذارد»، گزارش ندهند.

آن‌گونه که سازمان دیدبان حقوق بشر از این مقررات نقل کرده، رسانه‌ها ملزم هستند که پیش از نشر مطالب، «گزارش‌های مفصل» با نهاد نظارتی جدید حکومتی تهیه کنند.

پاتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیایی سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان تعهد کردند که به رسانه‌هایی که «به ارزش‌های اسلامی احترام می‌گذارند»، اجازه‌ی فعالیت می‌دهند، اما مقررات جدید طالبان آزادی رسانه‌ها را خفه می‌کند و «به حدی گسترده است که خبرنگاران خودسانسوری می‌کنند و از این می‌ترسند که زندانی شوند.»

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است که طالبان از تاریخ ۱۵ آگست که بر کابل مسلط شده‌اند، دست‌کم ۳۲ خبرنگار را بازداشت و شماری از آن‌ها را لت‌وکوب کرده‌اند. از این میان، دست‌کم پنج خبرنگار روزنامه اطلاعات روز نیز بازداشت و دو نفرشان به‌شدت از سوی طالبان لت‌وکوب شده‌اند.

در بخشی از گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است که طالبان همچنین برخی خبرنگاران را احضار کرده و به آن‌ها گفته‌اند که گزارش‌های‌شان «تبلیغاتی» است و باید متوقف شود.

به‌گفته‌ی پاتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیایی سازمان دیدبان حقوق بشر، طالبان این را ثابت می‌کنند که نمی‌خواهند زیر نظارت عمومی باشند.

او از کشورهای خارجی خواسته است که به طالبان پیام بدهند که رفتارشان در برابر رسانه‌ها در خصوص برقراری روابط در آینده یک نگرانی اصلی خواهد بود.

طالبان تا کنون به‌صورت رسمی در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.