امیرخان متقی

طالبان به امریکا و اروپا: تضعیف حکومت ما تأثیر منفی بر امنیت جهانی دارد

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان به امریکا و کشورهای اروپایی هشدار داده است که تضعیف حکومت این گروه از طریق تحریم‌ها، بر امنیت جهانی تأثیر می‌گذارد.

وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که امیرخان متقی این موضوع را روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۰ میزان) در دیدار با سفیران و نمایندگان امریکا و کشورهای اروپایی و غربی در دوحه، پایتخت قطر مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، متقی گفته است که تضعیف حکومت طالبان توسط کشورهای غربی از طریق تحریم سبب ایجاد موجی از مهاجرت افغان‌ها به این کشورها خواهد شد. به گفته‌ی او، این موضوع امنیت جهانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده که این کشورها باید تحریم‌ها بر طالبان را لغو کنند تا بانک‌ها دوباره فعال و حقوق کارمندان دولت و سایر نهادها پرداخت شود.

او گفته که با فعال‌شدن بانک‌ها و لغو تحریم‌ها، حقوق حدود نیم میلیون نفر از کارمندان دولت که هنوز پرداخت نشده، پرداخت می‌شود و پروژه‌های اقتصادی متوقف‌شده دوباره تطبیق می‌شود.

امیرخان متقی در تاریخ ۱۷ میزان هم گفته بود در دیدار با هیأت امریکایی در قطر خاطرنشان کرده است که تضعیف حکومت طالبان به نفع «هیچ کسی» نیست. او گفته بود که باید این کشور به حریم فضایی افغانستان احترام بگذارد و نباید در امور داخلی این کشور مداخله کند.

از سویی هم، همزمان با ابراز نگرانی طالبان در مورد تحریم‌ها علیه این گروه، کشورهای عضو گروه ۲۰ روز گذشته در یک نشست به میزبانی ایتالیا، تعهد کردند که برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه‌ی اقتصادی در افغانستان تلاش می‌کنند.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا در این نشست بسته‌ی کمکی به ارزش یک میلیارد یورو به افغانستان و کشورهای همسایه‌ی آن که پناهجوی افغان را می‌پذیرند، ارایه کرده است.

او گفته است که همه باید تلاش‌شان را برای جلوگیری از بحران شدید انسانی و سقوط اقتصاد افغانستان به خرج دهند.

قبل از  آن؟ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و برای پیش‌گیری از آن، جهان باید به اقتصاد افغانستان پول نقد تزریق کند.

آنتونیو گوترش افزوده بود که اقتصاد «شکننده»ی افغانستان که از خشکسالی و شیوع ویروس کرونا متأثر شده بود، اکنون با مسدودشدن دارایی‌ها و توقف کمک‌های انکشافی به‌دنبال تسلط طالبان بر این کشور، در حال فروپاشی است.