دیدبان حقوق بشر: طالبان زمین‌های کوچ‌داده‌شدگان هزاره و شیعه را به هواداران‌شان توزیع کرده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که گروه طالبان در چندین ولایت مردم را از مناطق‌شان به اجبار کوچ داده و زمین‌های آنان را به هواداران خود توزیع کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر امروز (جمعه، ۳۰ میزان) با نشر گزارشی گفته است که این گروه از زمان تسلط‌شان بر افغانستان تاکنون مردم را در ولایت‌های دایکندی، ارزگان، قندهار، بلخ و هلمند به‌گونه‌ی اجباری کوچ داده‌اند.

در گزارش تأکید شده است که بیشتر کوچ‌داده‌شدگان هزاره، شیعه و افرادی اند که به حکومت سابق نزدیک بودند.

همچنین سازمان دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است طالبان در زمانی که به بسیاری از هزاره‌ها و دیگر ساکنان این پنج ولایت گفته بودند، خانه‌ها و زمین‌های‌شان را ترک کنند، تنها چند روز محدود به آنان فرصت برای ارایه‌ی مطالبات قانونی داده بودند.

اما به گزارش این سازمان، طالبان به این افراد همزمان گفته بودند که اگر مناطق و خانه‌های‌شان را تخلیه نکنند، «حق ندارند از عواقب آن شکایت کنند».

پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که افراد طالبان هزاره‌ها و سایرین را براساس «قومیت» و یا «عقاید سیاسی»‌شان مجبور به کوچ از مناطق و خانه‌های‌شان کرده بودند.

او تأکید کرده است که این اخراج‌ها با تهدید به زور و بدون هیچ گونه روند قانونی صورت گرفته و این مورد سوءاستفاده‌ی جدی است که به مجازات جمعی می‌انجامد.

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد ولایت دایکندی و ارزگان گفته شده است که در این دو ولایت، دست‌کم مردم از ۱۵ روستا کوچ داده شده‌اند. براساس معلومات گزارش، دست‌کم دوهزار و ۸۰۰ نفر از هزاره‌ها از این ۱۵ روستا توسط طالبان کوچ داده شده‌اند.

در گزارش تأکید شده است که طالبان حتا به ساکنان این روستاها، اجازه‌ی انتقال محصولات زراعتی‌شان را نداده‌اند. سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده است که علی‌رغم لغو دستور تخلیه در این روستاها، آوارگان هنوز اجازه نیافته‌اند که به خانه‌های‌شان برگردند.

این سازمان در مورد کوچ‌دادن ساکنان ولسوالی ناوه‌میش هلمند توسط طالبان گفته است که این گروه دستور اخراج حدود ۴۰۰ خانواده را داده است.

ساکنان این ولسوالی به سازمان دیدبان حقوق بشر گفته که طالبان شش نفر از اهالی این ولسوالی را به‌دلیل سرپیجی از این دستور بازداشت کرده بودند. هنوز چهار نفر آنان در بند طالبان به‌سر می‌برند.

همچنین آنان افزوده که طالبان به آنان جازه‌ی انتقال محصولات زراعتی و وسایل خانه‌ی‌شان را نداده‌اند.

این سازمان در مورد کوچ‌دادن اجباری ساکنان قندهار توسط طالبان هم گفته که این گروه در اواسط ماه سپتامبر سه روز به ساکنان یک مجتمع مسکونی متعلق به دولت فرصت داده بودند که این منطقه را تخلیه کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر همچنین تلاش افراد مسلح از قوم «کوشی» برای تخلیه‌ی منطقه‌ی هزاره‌نشین منطقه‌ی «قبت‌الاسلام» شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ را هم تأیید کرده است. این سازمان گفته که این افراد در این مورد حمایت طالبان را هم با خود دارد.

پیش از این، ساکنان منطقه‌ی قبت‌الاسلام به روزنامه اطلاعات روز هم گفته‌ بودند که افراد مسلح به حمایت و حکم فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای بلخ آنان را تهدید به تخلیه‌ی این منطقه کرده‌اند.

با این حال، این سازمان گفته است که قوانین بین‌المللی اخراج اجباری را منع قرار داده است. طالبان هنوز به این گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر به‌گونه‌ی رسمی واکنش نشان نداده‌اند.

اما دو روز پیش (چهارشنبه، ۲۸ میزان) خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان گفته بود که کوچ اجباری هزاره‌ها در افغانستان واقعیت ندارد.

او افزوده بود که اگر کوچ اجباری هزاره‌ها واقعیت می‌داشت، این موضوع حتما توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های این گروه بررسی می‌شد. به گفته‌ی خیرالله خیرخواه تاکنون چنین موردی توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های طالبان بررسی نشده است.

از سویی هم، او احتمال داده بود که ممکن این مورد در میان خود هزاره‌ها اتفاق افتاده باشد. او اما گفته بود که این مسأله «مسأله‌ی داخلی [هزاره‌ها] است و مربوط به ما (طالبان) نمی‌شود».