سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان کوچ اجباری هزاره‌ها را رد کرد

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان می‌گوید که کوچ اجباری هزاره‌ها در افغانستان واقعیت ندارد.

خیرالله خیرخواه روز گذشته (چهارشنبه، ۲۸ میزان) در حاشیه‌ی «نشست مشورتی مسکو» در پاسخ به پرسشی در مورد «کوچ‌دادن اجباری هزاره‌ها» در ولایت‌های دایکندی، بلخ و هلمند گفت که در هیچ منطقه‌ای چنین مورد رخ نداده است.

او افزود افرادی که سبب کوچ اجباری هزاره‌ها شوند، توسط نیروهای طالبان بازداشت می‌شوند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه تأکید کرد: «یک عده شاید [هزاره‌ها را کوچ بدهند]،‌ اما در هر جایی که واقعا چنین پیش بیاید، او افراد (عاملان) بازداشت می‌شوند. [با این حال] چطور مردم را کوچ می‌دهند از یک ولایت به ولایت دیگر!؟»

 با این حال، او گفت که اگر کوچ اجباری هزاره‌ها واقعیت می‌داشت، این موضوع حتما توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های این گروه بررسی می‌شد. به گفته‌ی خیرالله خیرخواه تاکنون چنین موردی توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های طالبان بررسی نشده است.

از سویی هم، او احتمال داد که ممکن این مورد در میان خود هزاره‌ها اتفاق افتاده باشد. او اما گفت که این مسأله «مسأله‌ی داخلی [هزاره‌ها] است و مربوط به ما (طالبان) نمی‌شود».

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان اما تأکید کرد که علی‌رغم این مسائل داخلی هزاره‌ها، طالبان تلاش می‌کنند تا آن را از طریق دادگاه خود حل‌وفصل کنند.

این درحالی است که از هنگام تسلط طالبان بر افغانستان، باشندگان هزاره‌نشین ولایت‌های دایکندی و هلمند گفته‌اند که آنان از مناطق‌شان توسط و یا به حمایت از نیروهای گروه طالبان بی‌جا شده‌اند.

در جریان ماه گذشته، مطابق «فیصله‌ی طالبان» ساکنان شماری از مناطق در ولسوالی گیزاب دایکندی به‌گونه‌ی جمعی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. چندی پیش منابع مردمی گفته بودند که دست‌کم ۴۰۰ خانواده از روستای کندیر و ۳۰۰ خانواده هم از روستای تگاب‌دار این ولسوالی وادار به کوچ شده بودند. همچنین خانواده‌های زیادی هم در این ولسوالی تهدید به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

به‌دنبال آن، ساکنان محل در ولسوالی خدیر این ولایت گفتند که کوچی‌های «مسلح» حدود ۲۰۰ خانواده را در منطقه‌ی «غم‌قول» آن تهدید به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند.

در مناطق هزاره‌نشین ولایت هلمند مردم محل گفته بودند که به گونه‌ی جمعی توسط طالبان از مناطق‌شان بیرون شده و به کوه‌های دوردست پناه برده‌اند.

افزون بر این‌ها، ساکنان منطقه‌ی هزاره‌نشین «قبت‌الاسلام» شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ هم گفته‌اند که افراد مسلح به حمایت و حکم فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای بلخ آنان را تهدید به تخلیه‌ی این منطقه کرده‌اند.