سقوط افغانستان و فرار غنی؛ سیگار از پنهان‌کاری وزارت‌های دفاع و خارجه‌ی امریکا انتقاد کرد

بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که وزارت‌های دفاع و خارجه‌ی امریکا دسترسی به اطلاعات در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان را محدود کرده است.

جان سپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسای افغانستان روز گذشته (جمعه، ۷ عقرب) به خبرنگاران حوزه‌ی دفاعی در آرلینگتون امریکا گفته است که این اقدام وزارت‌های دفاع و خارجه‌ی امریکا باعث شده تا مردم و قانون‌گذاران این کشور تصویر کامل از دلایل و شرایط منتهی به سقوط دولت افغانستان، نداشته باشند.

او همچنین افزوده است که شرایط و دلایل خروج پرهرج‌ومرج نیروهای امریکایی از افغانستان هم به مردم این کشور به‌دلیل این اقدامات مشخص نیست.

بازرش ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان اما تأکید کرده است تنها زمانی می‌توان تصویر کاملی از آن چه در افغانستان به‌وقوع پیوسته و همچنین هشدارهای مربوط به آن را به‌دست آورد که دسترسی به اطلاعات محدودشده آزاد شود.

او در مورد محدودکردن دسترسی به اطلاعات از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که به‌دنبال سقوط افغانستان به‌دست طالبان، این وزارت از او خواسته تا دسترسی به گزارش‌های این نهاد را موقتا مسدود کند. جان سپکو افزوده است که این وزارت بدون مشخص‌کردن تهدیدی، این درخواست را مطرح کرده است.

او توضیح داده که وزارت خارجه‌ی امریکا از او خواسته که دوهزار و ۴۰۰ مورد اطلاعات را از گزارش‌های خود حذف کند. سیگار اما بعد از بازبینی این درخواست‌ها، تنها چند مورد را واجد شرایط حذف دیده و باقی موارد را دست‌نخورده گذاشته است.

بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان تأکید کرده است که حذف نام اشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان هم شامل این اطلاعات بود. او حذف نام اشرف غنی را از گزارش‌ها، «عجیب» خوانده است.

همچنین جان سپکو در مورد محدودکردن دسترسی به اطلاعات توسط وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته که این وزارت انتشار علنی اطلاعات مربوط به کارایی نیروهای امنیتی افغانستان را محدود کرده است.

او توضیح داده است که این موارد شامل توانایی‌های جنگی نیروهای امنیتی افغانستان، میزان تلفات، جراحات، مشکلات و کمبودهای آموزشی، آمادگی عملیاتی و تأکتیکی رهبران نظامی این کشور و ارزیابی جامع کادر رهبری نیروهای امنیتی می‌شود.

ساپکو افزوده است که برای شناسایی عوامل سقوط افغانستان به‌دست طالبان نیاز است تا سیگار در مورد اینکه دولت امریکا از چه جزئیاتی با خبر بوده و چگونه براساس اطلاعاتی که داشته عمل کرده، بداند.

نیروهای گروه طالبان در تاریخ ۲۴ اسد پس از فرار اشرف غنی از افغانستان، وارد شهر کابل و سپس ارگ ریاست‌جمهوری شدند. به‌دنبال آن، اشرف غنی و سایر مقام‌های ارشد حکومت به رهبری او، متهم شدند که حدود ۱۶۰ میلیون دالر را در هنگام فرار با خود برده‌اند.

چند روز بعد از سقوط، غنی این موضوع را رد کرده و گفته بود در هر تحقیقی که از سوی یک نهاد و یا سازمان مستقل بین‌المللی در این زمینه انجام شود، حاضر سهم بگیرد. او گفته بود که با لباس، کفش و عمامه از افغانستان بیرون شده است.

اشرف غنی تأکید کرده بود که هیچ چیز با خود خارج نکرده: «فرصت نیافتم تا دمپایی‌ام را از پا در بیاورم و کفش بپوشم.»

اما سیگار در ۱۴ میزان اعلام کرد که اتهامات در مورد انتقال میلیون‌ها دالر از سوی محمداشرف غنی را بررسی می‌کند.