متهم‌کردن خلیل‌زاد به «لابی‌گری» برای حقانی‌ها؛ صالح: بخشی از توافق‌نامه‌ی دوحه از ما پنهان شده بود

امرالله صالح، معاون رییس‌جمهور پیشین می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی‌ ویژه‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان برای گروه طالبان و به‌ویژه «حقانی‌ها» لابی‌گری می‌کند.

امرالله صالح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ عقرب) در رشته‌تویتی گفته است که خلیل‌زاد در وضعیتی برای طالبان لابی‌گری می‌کند که «افغان‌ها در معرض تراژدی و شکنجه‌ی وحشتناک قرار دارند».

او همچنین زلمی خلیل‌زاد را متهم کرده است که بخشی از توافق‌نامه‌ی دوحه را از مقام‌های حکومت قبلی از جمله اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین پنهان کرده بود.

امرالله صالح توضیح بیشتری در این مورد ارایه نکرده، اما گفته است «پس از آنکه فریب‌کاری‌های خلیل‌زاد آشکار شد، فیصله به عمل آمد که مکالمات حضوری و تلفنی مرتبط به صلح با او (خلیل‌زاد) و سایر هیأت‌های خارجی به‌صورت سری ثبت شود».

او تأکید کرده است که تماس‌های مقامات با خلیل‌زاد پیوسته ثبت می‌شد.

در همین حال، صالح از غنی خواسته است که اکنون زمان مناسب برای نشر این مکالمات است و آن را نشر کند.

قبلا هم امرالله صالح، زلمی خلیل‌زاد را در سقوط‌دادن کابل به‌دست طالبان متهم کرده و گفته که او طراح یک «نیرنگ بزرگ» بود.

او افزوده بود که زلمی خلیل‌زاد «جمهوریت» را از نظر استراتیژیک مثل یک «گوسفند قربانی» می‌دید و تا لحظه‌ی ذبح از آن مراقبت کرد.

او همچنین گفته است که صحبت‌های خلیل‌زاد «بوی تعفن این شکست [سقوط افغانستان]» را از بین نمی‌برد.

زلمی خلیل‌زاد در ۵ عقرب در یک کنفرانس مجازی گفته بود که خودخواهی سیاسیون افغان یکی از مواردی بود که سبب شد افغانستان به‌دست طالبان سقوط کند.

او همچنین گفته بود که که لجاجت اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان برای ماندن در قدرت، سبب شد تا گروه طالبان بر این کشور مسلط شود.

نیروهای گروه طالبان در تاریخ ۲۴ اسد پس از فرار اشرف غنی از افغانستان، وارد شهر کابل و سپس ارگ ریاست‌جمهوری شدند. طالبان همچنین در ۱۶ سنبله کابینه‌ی سرپرست‌شان را اعلام کردند.