زلمی خلیل‌زاد

خلیل‌زاد: لجاجت غنی برای ماندن در قدرت سبب شد که طالبان بر افغانستان مسلط شوند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی‌ ویژه‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که لجاجت اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان برای ماندن در قدرت، سبب شد تا گروه طالبان بر این کشور مسلط شود.

زلمی خلیل‌زاد این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه، ۵ عقرب) در یک کنفرانس مجازی در مرکز تحقیقی «بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی» مطرح کرده است. او همچنین گفته که خودخواهی نخبگان افغان هم در سقوط افغانستان به‌دست طالبان مؤثر بوده است.

آقای خلیل‌زاد افزوده است که عدم تمایل نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با طالبان و سرکوب این گروه، سقوط این کشور را به‌دست طالبان تسریع کرد.

از سویی هم، او تأکید کرده است که امریکا در تلاش استقرار یک حکومت موقت در افغانستان بود. به گفته‌ی نماینده‌ی ویژه‌ی پیشین مریکا در امور صلح افغانستان، کشورش می‌خواست تا طرف‌های افغان از طریق مذاکره روی تشکیل این حکومت به موافقه برسد.

همچنین زلمی خلیل‌زاد در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرده است که اکنون امریکا با طالبان تعامل قوی دیپلماتیک دارد. او ضمن حمایت از این روابط گفته که پالیسی امریکا در مورد افغانستان گروگان یک بحث ناآگاهانه شده است که می‌تواند منافع امریکا را متضرر کند.

نیروهای گروه طالبان در تاریخ ۲۴ اسد پس از فرار اشرف غنی از افغانستان، وارد شهر کابل و سپس ارگ ریاست‌جمهوری شدند. طالبان همچنین در ۱۶ سنبله کابینه‌ی سرپرست‌شان را اعلام کردند.

به‌دنبال سقوط افغانستان، زلمی خلیل‌زاد که مذاکرات با گروه طالبان را رهبری می‌کرد، هم گفته بود که فرار محمداشرف غنی سبب شد تا روند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور مختل شود.

او افزوده بود که ساعاتی قبل از فرار اشرف غنی از افغانستان و ورود نیروهای گروه طالبان به کابل، طرف‌ها روی ادامه کار او به عنوان رییس‌جمهور تا رسیدن به یک توافق در مورد حکومت آینده، به توافق رسیده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *