نشست امنیت منطقه‌ای در دهلی
hindustantimes

در نشست امنیت منطقه‌ای در دهلی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید شد

نشست امنیت منطقه‌ای در مورد افغانستان امروز (چهارشنبه، ۱۹ عقرب) در شهر دهلی جدید، پایتخت هند برگزار شد. ریاست این نشست را آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند بر عهده داشت.

به گزارش هندوستان تایمز، مشاوران امنیت ملی هند، روسیه، ایران و پنج کشور آسیای مرکزی (تاجیکستان، قرغیزستان، قزاقستان، ازبیکستان و ترکمنستان) در این نشست اشتراک کرده بودند.

در این نشست در مورد وضعیت در حال تحول در افغانستان، به‌ویژه وضعیت امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بحث و گفت‌وگو شده است.

اشتراک‌کنندگان این نشست بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن بر ضرورت تشکیل یک دولت باز و فراگیر که از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند، تأکید شده است.

مشاوران امنیت ملی هشت کشور در این نشست خواستار همکاری جمعی در برابر تهدید رادیکال‌سازی، افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و قاچاق مواد مخدر شده‌اند.

براساس آنچه که هندوستان تایمز از بیانیه‌ی منتشر شده نقل کرده، مشاوران امنیت ملی هشت کشور بر عدم مداخله در امور افغانستان تأکید کرده و گفته‌اند که از خاک افغانستان نباید برای پناه‌گاه، آموزش، برنامه‌ریزی یا تمویل هر گونه اقدامات تروریستی استفاده شود.

در نشست امنیت منطقه‌ای در مورد افغانستان در دهلی جدید تمامی فعالیت‌های تروریستی در افغانستان محکوم شده و بر تعهد قاطع کشورهای اشتراک‌کننده برای مبارزه با تروریسم تأکید شده است.

این نشست در غیاب چین و پاکستان، دو همسایه‌ی مهم افغانستان برگزار شد. پاکستان از وقت به حمایت از طالبان افغانستان متهم بود و تحرکات سیاسی چین در افغانستان نیز پس از سقوط حکومت پیشین افزایش یافته است.

از طالبان برای اشتراک در این نشست دعود نشده بود، اما انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی این گروه روز گذشته در یک کلیپ ویدیویی گفته بود که این نشست را به نفع افغانستان و منطقه می‌دانند. او در عین حال خواستار حضور طالبان در نشست بعدی در مورد افغانستان شده بود.

از سوی هم، نشست امنیت منطقه‌ای در مورد افغانستان درحالی در پایتخت هند برگزار شده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، تحرکات شاخه‌ی خراسان گروه داعش نیز در این کشور افزایش یافته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در طی سه ماه گذشته ۳۳ داعشی در عملیات نیروهای این گروه کشته و بیش از ۶۰۰ جنگ‌جوی دیگر داعش بازداشت شده‌اند.