کودکان افغان
UNICEF/UN0502861/Kohsar/AFP

هشدار از وضعیت بد کودکان افغان؛ یونیسف خواستار کمک شد

اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که وضعیت کودکان در افغانستان در یک سال اخیر ناامیدکننده‌تر شده است.

این اداره شنبه‌شب (۲۲ عقرب) در تویتی نوشته است که این وضعیت از هم‌زمان شدن جنگ‌ها، خشک‌سالی و ویروس کرونا به وجود آمده است.

یونیسف افزوده است که مشکلات یادشده باعث شده است تا یک وضعیت اضطراری بشردوستانه بی‌سابقه در افغانستان به میان آید.

اداره حمایت از کودکان سازمان ملل در ادامه از وضعیت بد کودکان افغان هشدار داده و خواستار کمک به آن‌ها شده است.

یونیسف تخمین زده است که ۳.۲ میلیوک کودک زیر پنج سال در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی از سوءتغذیه‌ی حاد رنج می‌برند.

به‌گفته‌ی این اداره، بسیاری از این کودکان به قدری دچار سوءتغذیه‌ی هستند که روی تخت شفاخانه دراز می‌کشند و به اندازه‌ای ضعیف هستند که نمی‌توانند حتا یک انگشت را بگیرند.

در یک اعلامیه‌ی یونیسف آمده است: «میلیون‌ها کودک همچنین به خدمات ضروری از جمله مراقبت‌های بهداشتی ابتدایی، واکسین‌های نجات‌دهنده‌ی پولیو و سرخکان، تغذیه، آموزش، حفاظت، سرپناه، آب و بهداشت نیاز دارند. بنا براین یونیسف برای اطمینان از عدم فروپاشی سیستم صحی افغانستان، به بودجه‌ی فوری نیاز دارد.»

پیش از این نیز نهادهای بین‌المللی از خطر مرگ حدود یک میلیون نفر به‌شمول کودکان در افغانستان به‌دلیل گرسنگی هشدار داده بودند.

دو روز پیش نیز یونیسف اعلام کرده بود که ازدواج کودکان زیر سن در افغانستان در پی افزایش مشکلات اقتصادی، افزایش یافته است.