زنان و طالبان

سازمان ملل: جامعه‌ی جهانی برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان افغان باید فورا اقدام کند

همزمان با روز جهانی محو خشونت علیه زنان، سازمان ملل متحد می‌گوید که جامعه‌ی جهانی برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان؛ به‌ویژه زنان افغان باید اقدامات قاطع انجام دهد.

هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (پنج‌شنبه، ۴ عقرب/ ۲۵ نوامبر) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که خشونت مبتنی بر جنسیت هنوز یک تهدید جدی برای زنان و دختران و مانع بزرگ برای دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار و صلح است.

در اعلامیه تأکید شده است که در سطح جهانی از هر سه زن، یک زن خشونت فزیکی یا جنسی را تجربه می‌کند. اما در افغانستان براساس اعلام یوناما، این ارقام به‌صورت نگران‌کننده بلند است و از هر ده زن، ۹ زن در جریان زندگی حداقل یک نوع خشونت را تجربه می‌کنند.

یوناما گفته است خشونت علیه زنان که از آن به عنوان «همه‌گیری نامرئی» نیز یاد می‌شود با شیوع ویروس کرونا و بحران انسانی، بیشتر شده است.

سازمان ملل افزوده است که موارد خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به‌دلیل محدودیت در برخورداری از حقوق و آزادی‌های‌شان بیشتر شده است. به گفته‌ی این سازمان، دسترسی زنان قربانی خشونت به خدمات نیز کم‌تر شده است.

در اعلامیه به نقل از دیبرا لاینز، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است که جهان باید برای مقابله با این «همه‌گیری نامرئی» اقدام و از خشونت علیه زنان جلوگیری کند. او افزوده است: «ما باید نگرش‌هایی را که باعث شرمساری قربانیان خشونت علیه زنان و حمایت از خشونت شود، تغییر دهیم و از خدمات برای قربانیان حمایت کنیم.»

دیبرا لاینز تأکید کرده است که جهان باید به صدا و تجربیات زنان و دختران افغان گوش دهد و فورا به نیازهای آنان و به‌ویژه قربانیان خشونت علیه زنان رسیدگی کند.

آلیسون دیویدیان، نماینده‌ی دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان هم گفته که خشونت علیه زنان در این کشور که قبلا در سطح هشداردهنده بود، به‌دلیل بحران و شیوع کرونا تشدید شده است. او تأکید کرده که خدمات برای این زنان به‌دلیل ترس از «مورد هدف‌قرارگرفتن» نیز متوقف شده است.

او افزوده است که زندگی زنان و دختران در ترس، تمامی تلاش‌های گذشته و کنونی را برای صلح و توسعه‌ی پایدار در افغانستان به عقب می‌اندازد.

در همین حال، سازمان ملل برای حمایت از حقوق زنان و پاسخ‌گویی به نیازهای زنان و دختران قربانی خشونت کارزار بین‌المللی ۱۶ روزه راه‌اندازی کرده است. این کارزاز امروز آغاز شده است و تا ده دسامبر، روز حقوق بشر ادامه می‌یابد.

در جریان این کارزار تلاش می‌شود که از حقوق دختران و زنان قربانی خشونت دفاع و برای از بین‌بردن تمام اشکال خشونت از طریق حمایت مستقیم از ارایه‌دهندگان خدمات در این خصوص و سازمان‌های حقوق زنان کار شود.

این درحالی است که در تاریخ ۲۶ عقرب نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان گفته بود که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، تلاش کرده‌اند تا حقوق زنان و دختران را محدود کنند. او افزود که این گروه به وضع محدودیت در این مورد همچنان ادامه داده است.

طالبان با تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید بر زنان در بخش‌های مختلف وضع کرده‌اند. این گروه تاکنون در بیشتر نقاط کشور به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده است. همچنین بیشتر زنان شاغل نیز از رفتن به محل کار‌شان توسط این گروه منع شده‌اند.

اعمال محدودیت این گروه بر زنان از همان اول با اعتراضات گسترده‌ی زنان مواجه شد. اما این گروه هر نوع تظاهرات را ممنوع اعلام کرد.