نخست‌وزیر طالبان

نخست‌وزیر طالبان: زنان حق تحصیل و کار را دارند، حرف و عمل ما یکی است

ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که زنان حق تحصیل و کار را دارند و در حال حاضر نیز زنان هم درس می‌خوانند و هم کار می‌کنند. این درحالی است که دانشگاه‌های دولتی و مکاتب متوسطه و لیسه در بیشتر ولایات هنوز هم به‌روی دختران مسدود است.

او در دومین صحبت خود از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، همچنین گفته است که این گروه تلاش می‌کند تا زمینه‌های خوب‌تری درس و کار را برای زنان مساعد کند: «آموزش بر مرد و زن فرض است. امیدواریم که برای تمام زنان زمینه‌ی آموزش فراهم شود.» به‌گفته‌ی او، زنان از همه حقوق اساسی و مشروع‌شان برخوردار خواهند بود.

او در صحبت‌هایش که از طریق تلویزیون ملی افغانستان امشب (شنبه، ۶ قوس) نشر شد، افزوده است که امروز زنان در افغانستان مصون اند و هیچ کسی نگاه بدی به‌سوی آنها نمی‌تواند: «ما حقوق زنان را برای‌شان دادیم و عزت و عفت آنها را محفوظ کرده‌ایم.»

نخست‌وزیر حکومت سرپرست طالبان در جریان صحبت‌هایش به جامعه جهانی اطمینان داده است که در پالیسی این گروه دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، به‌ویژه همسایه‌ها جای ندارد. او تأکید کرده است که حرف و عمل طالبان یکی است و تلاش می‌کنند تا کشور را از فقر نجات بدهند.

ملا محمدحسن آخوند به والیان، قوماندانان و مسئولان طالبان هدایت داد که مردم را نرجنانند و دروازه‌های‌شان را به روی مردم باز بگذارند.

به‌گفته‌ی او، با تسلط طالبان، امنیت در کشور تأمین شده است، اما کسانی که آتش به خانه‌های مردم می‌افروزند از اعضای این گروه نه، بلکه دزدان مسلح اند که با جامه‌ی نیروهای طالبان کارهای بد را انجام می‌دهند.

نخست‌وزیر حکومت سرپرست طالبان به عفو عمومی این گروه اشاره کرده و گفته است که طالبان کسانی را بخشیده‌اند که در بیست سال گذشته اعضای بدن نیروهای این گروه را قطع کرده بودند، آتش زده بوده و یا هم کشته و اجسادشان را در چاه‌ها انداخته بودند.

این درحالی است که از ولایت‌های مختلف کشور قتل مرموز نظامیان و کارمندان حکومت پیشین گزارش می‌شود. ادعاهایی وجود دارد که بیشتر این قتل‌ها را طالبان انجام می‌دهند.