ملا هبت‌الله، رهبر طالبان

هبت‌الله به والیان طالبان: برای حل مشکلات افرادی که قصد مهاجرت از کشور را دارند، کمک کنید

همزمان با نگرانی‌ها از موج تازه‌ی مهاجرت از افغانستان، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان از والیان و مسئولان ذیربط این گروه خواسته است تا مشکلات افرادی را که قصد مهاجرت از کشور دارند، بشنوند و برای یافتن راه‌حل، آن‌ها را کمک کنند.

هبت‌الله آخوندزاده این موضوع را در «رهنمودهایی» برای پناهجویان «رونده به کشورهای غربی» مطرح کرده است. این رهنمودها شب گذشته (سه‌شنبه، ۱۶ قوس) منتشر شده است.

در رهنمودهایی رهبر طالبان آمده است آن عده از شهروندان کشور که به گفته‌ی او، «به بهانه‌ی مشکلات سیاسی یا اقتصادی تلاش به ترک کشور دارند و برخی‌ها می‌خواهند با کودکان خردسال و زنان به کشورهای غربی بروند»، در آن کشورها با «مشکلات امنیتی، اخلاقی و بشری» مواجه می‌شوند.

او از برخی این مشکلات و چالش‌ها، از مواجه‌شدن با «حالات بد» در کمپ‌های مهاجرین، به خطرافتادن «عقاید، اخلاق و ارزش‌های معنوی»، وادارشدن به «تهمت‌زدن علیه اسلام و نظامی اسلامی و نیز تهیه‌ی اسناد جعلی» نام برده است.

همچنین به باور رهبر طالبان، این افراد در کشورهای غربی مجبور خواهند شد که به جای انجام کارهایی در راستای پیشرفت کشور، «کارهای حقیر» انجام دهند.

در همین حال،‌او از مسئولان این گروه خواسته است که تلاش‌های‌شان را برای تدابیر بیشتر امنیتی در افغانستان ادامه دهند. هبت‌الله آخوندزاده افزوده است که با تشدید تدابیر امنیتی، نباید کسی فرصت ارعاب و ترسانیدن دیگران را بیابند.

با سقوط افغانستان به‌دست این گروه در تاریخ ۲۴ اسد، موج جدیدی از مهاجرت از افغانستان به کشورهای غربی و به‌خصوص اروپا و امریکا آغاز شده است.

افغان‌های همکار کشورهای غربی در دو دهه‌ی اخیر، اعضای نیروهای امنیتی و سایر کارکنان خدمات ملکی از جمله نهادهای عدلی و قضایی دولت پیشین و فعالان نهادهای جامعه‌ی در افغانستان تحت سلطه‌ی طالبان، جان‌شان را در خطر می‌بینند.

آنان در صدد پیداکردن راه خروج از افغانستان اند.

بیشتر کشورهای جهان هم از طالبان خواسته‌اند تا راه امن خروج این افراد از افغانستان را فراهم کنند.