افزایش قیمت مواد اولیه در فاریاب؛ اکثر نانوایی‌های شهر میمنه فعالیت‌شان را متوقف کردند

به‌دنبال افزایش قیمت مواد اولیه در پی کاهش ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی، اکثر نانوایی‌ها در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند.

سید عبدالکریم، یکی از نانوایان در شهر میمنه امروز (سه‌شنبه، ۲۳ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که نانوایی خود را به‌خاطر افزایش قیمت آرد و گاز بسته است.

او افزود که در چند روز گذشته، به‌جای فایده، ضرر کرده است: «تنها در روز گذشته دوهزار افغانی ضرر کرده‌ام.»

با این حال او گفت که در صورت پایین‌نیامدن نرخ مواد اولیه، مجبور می‌شود تا نانوایی‌اش را برای همیشه بسته کند.

بلال عرب، دیگر نانوا در شهر میمنه گفت که نانوایی خود را به‌دلیل عدم تأمین مصارف کارگرانش، مسدود کرده است.

همچنین دست‌‌فروشانی که هر روز در بخش‌های مختلف شهر میمنه نان می‌فروخت، از صبح امروز حضورشان در شهر کمرنگ است. ساکنان میمنه هم می‌گویند که برای دریافت نان خشک، چندین نانوایی را گشته‌اند.

محمدعارف، از ساکنان این شهر گفت که قبل از این یک قرص نان را به ده افغانی می‌گرفت، اما امروز به مشکل توانسته، هر قرص نان را به ۲۰ افغانی پیدا کند. او تأکید کرد که با تداوم این وضعیت، مردم مجبور خواهند شد تا دست به اعتراض‌های گسترده بزند.

همچنین شیرمحمد، از فروشندگان مواد خوراکی در شهر میمنه تأیید کرد که در چند روز گذشته، قیمت هر بوری آرد ۵۰ کیلویی از دوهزار و ۱۵۰ افغانی به سه‌هزار افغانی افزایش یافته است.

این درحالی است که در روزهای گذشته، ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه کاهش یافته است. فهیم زیرک، سخن‌گوی اتحادیه‌ی صرافان سرای شهزاده‌ی شهر کابل، بزرگ مرکز تبادله‌ی ارز در افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که صبح امروز هر دالر امریکایی در این سرای به ۱۲۴.۲۵ افغانی تبادله شده است.

همزمان با این، بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان (د افغانستان بانک) گفته در تلاش است تا از نوسانات ارزی که منجر به متضررشدن «قدرت خرید مردم» می‌شود، جلوگیری کند.