بانک مرکزی
عکس: آرشیف

بانک مرکزی طالبان: از نوسانات ارزی که منجر به متضررشدن قدرت خرید می‌شود، جلوگیری می‌کنیم

همزمان با سقوط ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی و افزایش بی‌پیشینه‌ی قیمت مواد اولیه، بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان (د افغانستان بانک) می‌گوید در تلاش است تا از نوسانات ارزی که منجر به متضررشدن «قدرت خرید مردم» می‌شود، جلوگیری کند.

بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان امروز (سه‌شنبه، ۲۳ قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که برای ثبات ارزش پول افغانی در برابر سایر ارزها از راه‌های مختلف استفاده می‌کند.

در خبرنامه همچنین تأکید شده که این بانک در تلاش است تا از کاهش ارزش پول افغانی در مقابل دالر امریکایی جلوگیری کند.

با این حال، بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان گفته که امیدوار است تا با تشریک مساعی تمامی ارگان‌های ذیربط بتواند در بهبود هرچه بیشتر نرخ مبادله‌ی افغانی تلاش کند.

همچنین این بانک ابراز امیداوری کرده است که این اقدامات نتیجه‌ی مؤثری در پی داشته باشد.

همزمان با این، فهیم زیرک، سخن‌گوی اتحادیه‌ی صرافان سرای شهزاده‌ی شهر کابل، بزرگ مرکز تبادله‌ی ارز در افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که تلاش‌ها برای ثبات ارزش پول افغانی آغاز شده است.

او تأکید کرد که اتحادیه‌های صرافان امروز هم نشستی با مسئولان گروه طالبان در بانک مرکزی این گروه دارد.

به گفته‌ی او، هم‌اکنون (۱۱:۰۵ قبل از چاشت) هر دالر امریکایی در سرای شهزاده به ۱۲۴.۲۵ افغانی خرید و فروش می‌شود.

این پایین‌ترین قیمت پول افغانی در برابر دالر امریکایی در ۲۰ سال گذشته است.

قبلا مسئولان سرای شهزاده گفته بودند که عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی کمبود دالر در بازار تبادله‌ی ارز است. آنان همچنین افزوده بودند که بی‌تفاوتی بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) نسبت به کاهش ارزش پول افغانی، از دیگر دلایل سقوط قیمت ارز ملی است.

شورای وزیران گروه طالبان در نشست روز گذشته‌ی خود به کمیسیون اقتصاد این گروه وظیفه داد تا اقدامات عاجل برای ثبات پول افغانی انجام دهد. در این نشست به کمیسیون اقتصاد طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر این گروه همچنین وظیفه داده شد تا گام‌های جدی برای جلوگیری از «قاچاق دالر، انتشار پول جعلی افغانی و ازبین‌بردن عوامل دیگری بردارد که اثرات منفی بر ارزش پول افغانی دارد».

همچنین به این کمیسیون از سوی شورای وزیران طالبان وظیفه داده شده است که به‌گونه‌ی عاجل راهکاری برای ثبات پول افغانی تشخیص بدهد.

با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.

از روز گذشته به این طرف، قیمت هر قرص نان در شهر کابل به ۲۰ افغانی رسیده است. همچنین ساکنان شهر کابل گفته‌اند که متباقی مواد اولیه نیز افزایش یافته‌اند. به گفته‌ی آنان، بیشتر مراکز بزرگ تجاری به‌دلیل بلندرفتن قیمت دالر امریکایی مسدود اند و تعدادی از تانک‌های تیل نیز خدمات‌شان را متوقف کرده‌اند.

با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ی بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ی پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.

بانک جهانی دو روز پیش اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

همچنین این بانک در تاریخ ۲۵ عقرب ۱۰ میلیون دالر امریکایی را برای ثابت‌نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌طور لیلام به فروش رساند.

افزون بر این‌ها، بانک مرکزی حکومت سپرست گروه طالبان که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، روز گذشته ۱۹.۵ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است.

قبل از این در تاریخ ۱۱ قوس، این بانک گفته بود که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، ۱۶ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است. این مبلغ پول نقد توسط معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به کشور منتقل شده است.

در تاریخ ۱۶ قوس هم دومین بسته‌ی کمکی پول نقد به افغانستان رسید و بانک مرکزی طالبان در آن هنگام اعلام کرد که این مبلغ را تحویل گرفته و به بانک بین‌المللی افغانستان منتقل کرده است.