ممنوع‌شدن استفاده از ارزهای خارجی در افغانستان؛ طالبان: نرخ‌ها کنترل شود

به‌دنبال افزایش قیمت مواد اولیه در پی کاهش ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی، گروه طالبان می‌گوید که «نرخ‌ها باید کنترل» و تمامی معاملات با پول افغانی اجرا شود.

عقیل‌جان عزام، معاون سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان گفته است که این موضوع روز گذشته (چهارشنبه، ۲۴ قوس) در نشست مشترک نخست‌وزیری، وزارت‌های دفاع، داخله و مالیه، بانک مرکزی (د افغانستان بانک)، شهرداری و فرماندهی امنیه‌ی این گروه برای کابل مطرح شده است.

به گفته‌ی او، اشتراک‌کنندگان در این نشست، همچنین فیصله کرده‌اند تا کرایه‌ی دکان‌ها و خانه‌ها به پول افغانی پرداخت و از قاچاق پول به‌گونه‌ی جدی باید جلوگیری شود.

طالبان گفته‌اند با کسانی که از این فیصله‌ی این گروه سرپیچی کند، مجازات می‌شوند.

در روزهای گذشته، ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی از جمله دالر به یکبارگی سقوط کرد و هر دالر امریکایی به ۱۳۰ افغانی تبادله شد. این پایین‌ترین قیمت پول افغانی در ۲۰ سال گذشته بوده است.

صبح امروز اما سرای شهزاده‌ی شهر کابل، بزرگترین مرکز تبادله‌ی ارز افغانستان اعلام کرد که قیمت هر دالر امریکایی در این سرای به ۹۵ افغانی کاهش یافته است.

با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.

به‌دنبال افزایش قیمت دالر و مواد خوراکی، روز سه‌شنبه عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر گروه طالبان در یک نشست خبری در کابل گفت که استفاده از پول‌های خارجی در دادوستد در سراسر کشور ممنوع است.

او همچنین به تمامی والیان و بخش‌های امنیتی این گروه هدایت داد تا برای عملی‌سازی این تصمیم، اقدام عاجل کند.

همچنین بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان (د افغانستان بانک) گفته در تلاش است تا از نوسانات ارزی که منجر به متضررشدن «قدرت خرید مردم» می‌شود، جلوگیری کند.

با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ی بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ی پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.

بانک جهانی دو روز پیش اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

همچنین سازمان این بانک در تاریخ ۲۵ عقرب ۱۰ میلیون دالر امریکایی را برای ثابت‌نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌طور لیلام به فروش رساند.

افزون بر این‌ها، بانک مرکزی حکومت سپرست گروه طالبان که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، روز گذشته ۱۹.۵ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است.

قبل از این در تاریخ ۱۱ قوس، این بانک گفته بود که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، ۱۶ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است. این مبلغ پول نقد توسط معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به کشور منتقل شده است.

در تاریخ ۱۶ قوس هم دومین بسته‌ی کمکی پول نقد به افغانستان رسید و بانک مرکزی طالبان در آن هنگام اعلام کرد که این مبلغ را تحویل گرفته و به بانک بین‌المللی افغانستان منتقل کرده است.

روز گذشته هم بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه، ۱۹.۲ میلیون دالر امریکایی به افغانستان مواصله کرده و به بانک بین‌المللی این کشور منتقل شده است.