سراج‌الدین حقانی: افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست

سرج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله‌ی گروه طالبان می‌گوید که افغانستان تحت کنترل این گروه تهدید برای هیچ کشور جهان نیست.

وزارت داخله‌ی طالبان امروز (شنبه، ۲۷ قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته که سراج‌الدین حقانی این موضوع را در دیدار با دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، حقانی در این دیدار بر تحکیم ثبات افغانستان و منطقه تأکید کرده و افزوده است که جهان باید برای تعامل با طالبان از خود آمادگی نشان دهد.

دبیرا لاینز هم در این نشست گفته است که سازمان ملل متحد در حل بحران افغانستان متعهد است و در بخش آموزش و پرورش کمک و برای آغاز پروژه‌های زراعتی در افغانستان تلاش می‌کند.

او همچنین از کمک نقدی ۲۸۰ میلیون دالر بانک جهانی به افغانستان قدردانی کرده و گفته است که این کمک‌ها ادامه می‌یابد.

این درحالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گو و معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در تاریخ ۸ عقرب گفته بود که اگر کشورهای جهان و به‌ویژه امریکا می‌خواهند از خاک افغانستان تهدید نشوند، باید این گروه را به‌عنوان «یک جهت مسئول» به‌رسمیت بشناسند.

او افزوده بود طالبان زمانی دفع تهدیدات علیه کشورهای جهان از افغانستان را مکلفیت خود می‌دانند که از سوی این کشورها به‌رسمیت شناخته شوند.

او تأکید کرده بود: «به‌رسمیت‌شناختن افغانستان (طالبان) نیازمندی دوجانبه است.»

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، هنوز هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است. اما بیشتر کشورهای جهان برای ارایه‌ی کمک به مردم افغانستان با طالبان وارد تعامل و گفت‌وگو شده‌اند.

همزمان با سقوط افغانستان به‌دست این گروه، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

بانک جهانی چند روز پیش اما اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *