عکس: آرشیف

طالبان بار دیگر خواستار تأمین روابط خوب و محکم با کشورهای جهان شدند

طالبان از کشورهای همسایه‌ی افغانستان، منطقه و جهان خواسته‌اند تا برای ایجاد و تأمین روابط خوب و محکم با این گروه نقش مثبت ایفا کنند.

طالبان این خواست را در اعلامیه‌ای به مناسبت چهل‌ودومین سال حمله‌ی اتحاد شوروی پیشین بر افغانستان مطرح کرده‌اند. اتحاد جماهیر شوروی پیشین در ششم جدی ۱۳۵۸ خورشیدی بر افغانستان حمله کرده بودند که پس از نزدیک به ده سال شکست خوردند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان با نشر این اعلامیه در تویتر خود، گفته است که تأمین روابط خوب با جهان سبب می‌شود تا گام‌های خوبی به‌سوی امن و رفاه در جهان برداشته شود و مشکلات، ویرانی‌ها و بی‌باوری‌های باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته نیز از بین برده شود.

سمنگانی همچنین نوشته است که افغانستان در امور داخلی هیچ کشور دیگری مداخله نمی‌کند و به هیچ کشوری اجازه نیز نمی‌دهد که حقوق مردم افغانستان را زیر پا کرده و در امور داخلی این کشور دخالت کنند.

او نوشته است: «افغان‌ها [مردم افغانستان] به‌عنوان یک ملت صلح‌خواه می‌خواهند با جامعه جهانی در چوکات اصول اسلامی و جهانی، روابط خوب و قوی را تأمین نمایند که در آن احتمال ضرر به کسی نباشد و حق آزادی ملت‌ها هم مصون شده باشد.»

این درحالی است که بیش از چهار ماه از تسلط طالبان بر افغانستان گذشته است، اما تا کنون هیچ کشوری به‌صورت رسمی حکومت سرپرست این گروه را به رسمیت نشناخته است و شمار محدودی از کشورها بر تعامل با طالبان تأکید کرده‌اند.

بیشتر کشورها ایجاد حکومت همه‌شمول با حضور تمام اقوام افغانستان، احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها و احترام به آزادی‌های فردی را شرط به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان تعیین کرده‌اند.

روز گذشته شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در نشستی در کابل، ایجاد اتحاد و همبستگی میان مردم در داخل افغانستان و ایجاد روابط با کشورهای جهان را دو چالش بزرگ سد راه این گروه عنوان کرده بود.

استانکزی همچنین گفته بود که طالبان به روابط دیپلماتیک با جهان ضرورت دارند، اما جهان به‌ویژه امریکا خواستار یک حکومت مستقل در افغانستان نیست و به همین خاطر با حکومت طالبان سازش نمی‌کنند.