کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور امریکا
Getty Images

پاسخ طالبان به اظهارات معاون رییس‌جمهور امریکا: به رعایت تمام حقوق شهروندان متعهدیم

بلال کریمی، معاون سخن‌گوی طالبان به اظهارات کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در مورد زنان افغانستان پاسخ داده و از او خواسته است که از مسایل داخلی و حقوق شهروندی مردم افغانستان به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکند.

کریمی در یک کلیپ ویدیویی که از سوی آژانس خبری باختر تحت کنترل طالبان به نشر رسیده، به‌صورت مشخص از کامالا هریس نام نبرده، اما آنچه که به‌گفته‌ی او «افواهات» است و از سوی نهادهای و افراد خارجی مطرح می‌شود، درست نیست.

طبق گفته‌های کریمی، طالبان از زمان تسلط‌شان بر افغانستان، در هیچ عرصه‌ای مانع فعالیت مردم نشده است.

او افزوده است که در ۱۳۳ دانشگاه خصوصی در کشور دانشجویان دختر تحصیل می‌کنند و در شماری از ادارات دولتی، از جمله وزارت صحت عامه، ریاست پاسپورت و میدان‌های هوایی کشور نیز زنان کار می‌کنند.

معاون سخن‌گوی طالبان علاوه کرده است که در صورت ضرورت زنان و کادرهای کشور در ادارات دولتی جذب خواهند شد. کریمی به جهانیان و مردم افغانستان اطمینان داده است که به رعایت تمام حقوق شهروندان کشور متعهد اند و توجه جدی دارند.

او به‌گونه‌ی ضمنی و در پاسخ به گفته‌های معاون رییس‌جمهور امریکا، تأکید کرده است: «ما خواهان این هستیم که از مسائل داخلی ما و مسائل حقوق شهروندی ما استفاده‌ی سیاسی صورت نگیرد و افغان‌ها [مردم افغانستان] را بگذارند که نظام‌شان را بسازند و در یک چوکات خوب زندگی کنند.»

کامالا هریس دو روز پیش در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه CBS گفته بود که نگران رفاه زنان و دختران افغانستان است که تحت حکومت گروه طالبان زندگی می‌کنند: «من نگرانم که طالبان آنچه را که ما می‌دانیم رفتار مناسب و درست با دختران و زنان است، رعایت نکرده‌اند.»

هریس افزوده است که از تصمیم جو بایدن مبنی بر خروج از افغانستان دفاع می‌کند و در عین حال کشورش با سازمان ملل و سایر شرکا برای ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه، دور زدن طالبان برای اطمینان از حمایت از زنان و دختران در افغانستان کار می‌کند.

معاون رییس‌جمهوری امریکا علاوه کرده است که چگونگی برخورد طالبان با زنان و دختران، دسترسی به آموزش و در نظرگرفتن نگرانی‌های ایالات متحده در مورد مبارزه با تروریسم و آنچه که برای مقابله با این تهدید نیاز است، در هر گونه گفت‌وگو با طالبان مهم است.

این درحالی است که طالبان دانشگاه‌های دولتی را به‌روی تمامی دانشجویان و مکاتب را نیز به‌روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم مسدود کرده است. این گروه زنان را نیز از بیشتر ادارات دولتی منفک کرده و بر گشت‌وگذار آن‌ها با موترهای شهری محدودیت وضع کرده است.

همچنین، طالبان حق اعتراض را نیز از شهروندان به‌ویژه زنان گرفته و در مواردی حتا اجازه‌ی راه‌اندازی تظاهرات مسالمت‌آمیز را برای‌شان نداده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *