نیروهای امر به معروف طالبان

طالبان به رانندگان در شهر کابل: پس از این در نماز جماعت شرکت کنید

وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان به رانندگان موترها در شهر کابل توصیه کرده‌ است تا در هنگام نماز، موترهای‌شان را توقف دهند و در نماز جماعت شرکت کنند.

تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، امروز (یک‌شنبه، ۱۲ جدی) گزارش داده که این موضوع را عارف، رییس آموزش و اصلاح وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دیدار با محتسبان این گروه در حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کابل مطرح کرده است.

او همچنین به این محتسبان گفته است که به رانندگان در شهر کابل توصیه کنند تا از پخش موسیقی در موترهای‌شان خودداری کنند.

افزون بر این‌ها، عارف افزوده است که به رانندگان موترهای مسافربری هم توصیه شوند تا از سوارکردن «زنان بی‌حجاب» در موترهای‌شان خودداری کنند.

همچنین از رانندگان این موترها خواسته شده تا در جریان سفری که بیش از ۷۸ کیلومتر است، زنان بدون محرم را سوار موترهای‌شان نکنند.

همزمان با این، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد محتسبان طالبان در جاده‌های شهر کابل در مورد اجرای دستورات تازه‌ی این گروه به رانندگان تذکر می‌دهند.

در یک مورد، یکی از محتسبان طالبان با لحن آرام به یک راننده توصیه می‌کند که زنان بی‌حجاب را سوار موترش نکند. همچنین این فرد از راننده می‌خواهد که از پخش موسیقی خودداری کند و ریش خود را نیز نتراشد.

هفته‌ی گذشته وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دستورالعمل شش ماده‌ای در این مورد صادر کرد. در این دستورالعمل از رانندگان خواسته شده است که تنها زنانی با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی سوار موترهای‌شان کنند.

دیدبان حقوق بشر به این اقدام طالبان واکنش نشان داد و گفت که این اقدامات طالبان به معنای زندانی‌کردن زنان از راه بستن فرصت‌های حرکت آزادانه است. طالبان اما آن را پروپاگندا خوانده بود.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع کرده‌اند. این گروه به زنان اجازه‌ی کار در ادارات دولتی را نداده و دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را از آموزش محروم کرده است.