عفو بین‌الملل: بازداشت فیض‌الله جلال تلاش طالبان برای سرکوب مخالفان است

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید به‌رغم اینکه خانواده‌ی فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل جعلی‌بودن حساب کاربری منتسب به او را تأیید کرده‌اند، اما جلال همچنان در بند گروه طالبان به سر می‌برد.

این سازمان روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ جدی) در گزارشی به نقل از سمیرا حمیدی، گزارشگر خود در جنوب آسیا نوشته که بازداشت جلال تازه‌ترین تلاش طالبان برای سرکوب مخالفان است.

در این گزارش آمده است که از زمان تصرف کابل توسط طالبان، این گروه افراد منتقد را آزار و اذیت کرده‌ و مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و اعضای آکادمیک بیشترین انتقام را متحمل شده‌اند.

عفو بین‌الملل افزوده که فیض‌الله جلال روشنفکر مشهوری است که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با استفاده از آزادی بیان از ناکامی طالبان در رسیدگی به وضعیت افغانستان انتقاد کرده‌ است.

این سازمان اضافه کرده است که طالبان به‌جای احترام به نظرات جلال، او را به اتهام تحریک مردم در یک حساب توییتر جعلی بازداشت کرده‌‌اند.

در گزارش عفو بین الملل آمده‌ است: «علی‌رغم اینکه خانواده فیض الله جلال جعلی‌بودن حساب کاربری او را تأیید کرده‌اند، او همچنان در بازداشت به سر می‌برد. مقامات طالبان باید فورا و بدون قید و شرط او را آزاد کنند.»

این سازمان همچمنین گفته است که خانواده‌ی جلال از زمان بازداشت او از حق ملاقات محروم بوده و هیچ اطلاعی در مورد سلامتی وی دریافت نکرده است.

فیض‌الله جلال روز شنبه (۱۸ جدی) از خانه‌اش در شهر کابل توسط نیروهای طالبان بازداشت شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در تویتی گفته که آقای جلال به‌خاطر توضیحات «چرندیات خود در رسانه‌های اجتماعی» بازداشت شده است.

مجاهد نیز جلال را متهم کرده است که مردم را «علیه نظام تحریک» و با آبروی مردم بازی می‌کرد. او پیام‌های حساب کاربری منتسب به جلال را نیز منتشر کرده است.

بازداشت آقای جلال واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.