قاری وکیل

قاری وکیل، فرمانده تاجیک‌تبار طالبان در فاریاب، بازداشت شد

نقیب‌الله فایق، والی سابق ولایت فاریاب از بازداشت قاری وکیل، «مهم‌ترین» فرمانده تاجیک‌تبار طالبان در فاریاب خبر داده است.

آقای فایق امروز (جمعه، ۲۴ جدی) در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که قاری وکیل همراه با مولوی عطاوالله به بهانه‌ی رهایی مخدوم عالم به مزار شریف خواسته شده بود، اما نه تنها مخدوم عالم رها نشده، بلکه قاری وکیل نیز بازداشت و زولانه شده است.

فایق نوشته است که روز گذشته از این‌که روزی قاری وکیل نیز بازداشت خواهد شد، هشدار داده بود. او همچنین نوشته است: «حالا که نوبت قاری وکیل زود رسید، با اطمینان می‌گویم که فردا نوبت مولوی فصیح‌الدین لوی‌درستیز/رییس ستاد ارتش و مولوی حنفی معاون رییس‌الوزرا خواهد بود.»

این درحالی است که دو روز پیش مخدوم عالم، فرمانده ارشد اوزبیک‌تبار طالبان در شهر مزار شریف بازداشت شد. یک روز پس از آن هواداران مخدوم عالم در شهر میمنه دست به تظاهرات زدند.

گفته می‌شود که اعتراضات در میمنه امروز نیز ادامه داشته است. همچنین گزارش شده است که در جریان دو روز تظاهرات پنج نفر به‌شمول دو غیرنظامی و سه نظامی طالب کشته و شماری هم زخمی شده‌اند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان در واکنش به اعتراضات فاریاب گفته است که اوج بخشیدن خشونت‌های قومی و نژادی «بزرگ‌ترین دستاورد دموکراسی در افغانستان» بود.

سمنگانی در تویتی نوشته است که پس از مرگ دموکراسی، دموکرات‌نماها هنوز برای پراکنده‌سازی جامعه افغانی دست‌وپا می‌زنند. به‌گفته‌ی او، «حالا که برای‌شان دیگر چیزی نمانده، بین خود دست‌وگریبان اند که طالب کدام قوم خوب است و از کدام قوم بد!».