عفو بین‌الملل: جهان به تعهدات خود برای حمایت از زنان در افغانستان عمل کند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که جامعه جهانی تعهدات متعددی را برای ادامه‌ی حمایت از حقوق زنان در افغانستان پذیرفته است و اکنون وقت آن است که این تعهدات عملی شود.

این سازمان امروز (دوشنبه، ۲۷ جدی) با نشر طوماری گفته است که پس از تسلط طالبان، تغییرات گسترده‌ای در زندگی مردم افغانستان به میان آمده است، اما زنان و دختران با محدودیت‌های شدید مواجه شده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است که زنان افغان نمی‌توانند کار کنند و باید تا زمانی که قوانین مربوط به زنان ترتیب می‌‎‌شود در خانه بمانند و همچنین دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند.

این سازمان افزوده است که محدودیت‌های شدید تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هم امکان تحصیل معنادار بسیاری از زنان را محدود کرده است.

عفو بین‌الملل گفته است که زنان علاوه بر از دست‌دادن دست‌رسی‌شان به آموزش و اشتغال، اکنون با تهدیدات خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌هایی در آزادی‌های اجتماعی از جمله پوشش روبه‌رو اند.

این سازمان اضافه کرده است که زنان افغانستان در ۲۰ سال گذشته علی‌رغم بی‌ثباتی و درگیری‌های سیاسی، دستاوردهای زیادی داشته‌اند و آنان اکنون با خطر قریب الوقوع از دست‌دادن این دستاوردها تحت حاکمیت طالبان مواجه‌اند.

سازمان عفوبین‌الملل در طومار خود از کشورهای جهان خواسته است که با استفاده از اهرم‌های موجود در جریان مذاکرات با مقامات طالبان، احترام به حقوق زنان و دختران را به‌عنوان یک موضوع غیرقابل مذاکره در نظر بگیرند.

این نهاد همچنین درخواست کرده است که جهان با مدافعان حقوق بشر و فعالان زن از افغانستان برای درک واقعیت‌های زمینی و همکاری با آنها برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان همکاری کند.

سازمان عفوبین‌الملل همچنین خواستار تخصیص بودجه برای تطبیق برنامه‌ها و پروژه‌های حمایت از زنان افغانستان شده‌ است.