دیدار متقی با مؤسسات خیریه ناروی؛ «کمک‌ بشری به افغانستان منوط به بهبود حقوق بشر است»

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در حاشیه‌ی نشست اُسلو با نمایندگان هفت مؤسسه خیریه در ناوری دیدار کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (چهارشنبه، ۶ دلو) در رشته‌تویتی نوشته است که در این دیدار درباره‌ی وضعیت بشری افغانستان صحبت شده است.

بلخی همچنین نوشته است که نمایندگان مؤسسات خیریه در بخش‌های صحت، معارف، زراعت و مال‌داری، ماین‌پاکی و کمک‌های بشردوستانه وعده‌ی همکاری داده‌اند.

به‌گفته‌ی او، متقی «امنیت موجود در افغانستان را فرصتی خوب دانسته و در قسمت رسانیدن و توزیع کمک‌ها از همکاری کامل اطمینان داده است.»

پیوند کمک‌های بشردوستانه با بهبود حقوق بشر

همزمان با وعده‌ی نهادهای خیریه‌ی ناروی برای کمک به افغانستان، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دیپلمات‌های غربی روز سه‌شنبه (۵ دلو) در آخرین روز نشست اُسلو، کمک‌های بشردوستانه را به بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان منوط کرده‌اند.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی در جریان گفت‌وگوها آنچه را که از طالبان انتظار داشتند، بیان کردند.

توماس نیکلاسون، فرستاده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، در تویتی نوشته است که در گفت‌وگو با طالبان بر ضرورت دست‌رسی دختران به مکاتب در آغاز سال آموزشی تأکید کرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوناس گار استوره، نخست‌وزیر ناروی که امروز ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان را به عهده دارد، در اظهاراتی با اشاره به نشست اُسلو، گفته است که به نظر می‌رسد مذاکرات «جدی» و «واقعی» بوده است.

او گفته است: «ما به وضوح اعلام کردیم که می‌خواهیم دختران را در ماه مارچ در مکتب ببینیم. ما می‌خواهیم شاهد دست‌رسی [کمک] بشردوستانه باشیم.»

طالبان از روز تسلط بر افغانستان، محدویت‌های گسترده‌ای علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. در حال حاضر زنان کارمند در ادارات دولتی از کار محروم‌اند و دختران بالاتر از صنف ششم در اکثریت ولایت‌ها نتوانستند به مکتب بروند. همچنین دانشگاه‌های دولتی نیز امسال به‌روی دختران بسته ماندند.

سیاست طالبان در قبال زنان و محدویت‌های این گروه علیه آزادی‌های اجتماعی یکی از دلایلی دانسته می‌شود که تاکنون هیچ حکومتی آنان را به رسمیت نشناسد.