اعتراض ساکنان ایرانی به بازنشدن آب بند کمال‌خان
SM

جنجال بر سر آب بند کمال‌خان؛ تهدید معترضان ایرانی به بستن مرز و شلیک هوایی طالبان

شماری از ساکنان خشمگین شهرستان زابل سیستان و بلوچستان ایران در پایانه‌ی بند کمال‌خان شیشه‌های موترهای باربری افغانستان را شکستانده‌اند. این معترضان تأکید دارند که آب‌ بند کمال‌خان به ایران سرازیر نمی‌شود و این باعث قحطی شدید در سیستان و بلوچستان شده است.

معترضان شعار «بند اگر باز نشود، پایانه تعطیل می‌شود» سر می‌دادند. این معترضان از حکومت طالبان خواسته‌اند که بند کمال‌خان را به‌روی آنان باز کند، تا آنان بتوانند که در زمین‌های‌شان کشت کنند.

بخشی از زمین‌های ولایت سیستان و بلوچستان ایران شدیداً به آب بند کمال‌خان نیاز دارد و با مسدودشدن این بند، زمین‌های زراعتی حاصل نمی‌دهد.

مقام‌های رسمی طالبان و ایرانی تا کنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

شلیک‌های هوایی

پس از تجمع امروز (جمعه، ۸ دلو) ساکنان سیستان و بلوچستان ایران، نیروهای طالبان در واکنش به حضور ده‌ها نفری آنان در آن‌سوی مرز افغانستان در ولایت نیمروز، برای متفرق کردن آنان دست به شلیک‌های هوایی زده‌اند.

معترضان ایرانی شیشه‌ی موترهای افغانستان را شکستند.
عکس از شبکه‌های اجتماعی

منابع محلی در نیمروز به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که مردم و رانندگان از طالبان خواستند که با شلیک‌های پی‌درپی معترضان ایرانی را متفرق کنند.

غلام علی، یکی از رانندگان موترهای ترانزیتی در نیمروز به روزنامه اطلاعات روز گفت که از ترس هجوم دوباره‌ی ساکنان سیستان و بلوچستان، جرأت سفر به ایران را ندارد.

او از مقام‌های طالبان و ایرانی می‌خواهد که به این مشکلات رسیدگی کنند: «این چه معنی می‌دهد که مردم زابل بالای موترهای ما حمله کنند و شیشه‌های موترهای ما را بشکنند. طالبان باید حق ما را از ایرانی‌ها بگیرند.»

منابع مردمی در نیمروز به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که پس از اعتراض ساکنان زابل ایران، فعالیت مرز میلک در نیمروز متوقف شده است. یک قسمت زیادی از کالاهای وارداتی ایران از طریق مرز میلک در نیمروز وارد کشور می‌شود.

«حق‌ را می‌گیریم»

یک ویدیویی از نیمروز در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است که شماری از مقام‌های طالبان با معترضان افغانستانی در پیوند به حمله‌ی ساکنان ایرانی بالای موترهای‌شان در حال گفت‌وگو هستند.

یکی از مقام‌های طالبان در این ویدیو به معترضان افغانستان اطمینان می‎‌دهد که به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که حقوق مردم افغانستان در ایران تلف شود.

این مقام طالبان در این ویدیو می‌گوید: «با حوصله، بردباری و هوشیاری به پیش می‌رویم، تا حق خو را از آنان [ایران] بگیریم. شما مردم افغانستان، امپراتورشکن هستید و حق شما را ما می‌گیریم.»

بند کمال‌خان
بندکمال‌خان، روی رودخانه‌ی هلمند در مرز با ایران ساخته شده است. این بند در فاصله‌ی ۱۸ کیلومتری شمال ولسوالی چهاربرجک و در ۹۵ کیلومتری جنوب شهر زرنج، مرکز نیمروز موقعیت دارد.

پس از سخنرانی این مقام طالبان، رانندگان معترض افغانستانی آرام شده و از ادامه‌ی اعتراض صرف نظر کرده‌اند.

این درحالی است که پیشتر گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های ایرانی به نشر رسیده بود که طالبان دو توربین بند کمال‌خان را به سمت ایران باز کرده‌اند. این رسانه‌ها گزارش داده بودند که این اقدام به‌دنبال سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان به تهران صورت گرفته است.

بازگشایی توربین‌های بند کمال‌خان با موجی از انتقاد شهروندان کشور مواجه شد. بسیاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی از این اقدام طالبان انتقاد کردند. اما طالبان این ادعا را رد کردند و گفتند که پس از درخواست کشاورزان، آب بند کمال‌خان به روی زمین‌های زراعتی افغانستان باز شده است.

بندکمال‌خان، روی رودخانه‌ی هلمند در مرز با ایران ساخته شده است. این بند در فاصله‌ی ۱۸ کیلومتری شمال ولسوالی چهاربرجک و در ۹۵ کیلومتری جنوب شهر زرنج، مرکز نیمروز موقعیت دارد.

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری افغانستان در ماه حمل این بند را افتتاح کرد و در آن زمان تأکید کرده بود که همسایه‌های افغانستان در ازای دریافت آب شیرین، باید نفت و یا پول به افغانستان بدهند.

مسئولان در اداره‌ی امور تنظیم آب در حکومت پیشین گفته بودند که بند کمال‌خان به هزینه‌ی بیش از ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی از بودجه‌ی حکومت افغانستان تکمیل شده است. این بند ظرفیت ذخیره‌ی ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد که می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.

دیدگاه‌های شما
  1. هر طوری که دولتمردان نظر به توافقات قبلی تصمیم میگیرند، و مابقی یعنی اب اضافی ی که ایرانی ها دعوای انرا دارند و بعضا زور گویی هم میکنند باید در برابر نفت و پول نقد با محاسبه بسیار جدی و دقیق نسخه یی برای ایرانی ها نبشته بشود که از قرار فی لیتر اب، به پول نقد و همچنان به نفت محاسبه شود و یا در برابر هرمتر مکعب اب چقدر پول نقد و یا نفت اخذ شود، مطابق رسم تعیین شده و پذیرفته شده جهان امروز با انها معامله صورت گیرد، این حق مسلم ملتهاست تا بخاطر ابادانی کشور شان بخصوص ازینگونه داشته هایشان حد اعظم استفاده مثبت نمایند تا اولاد این وطن دیگر برای مزدوری در ملک بیگانگان عمر عزیز شانرا و صحت شانرا بیجا و به قیمت جان شان که معتاد شدن نیز جز۶ ان میباشد سپری ننمایند، و جنگی را که بیجا انها به راه انداخته اند بخاطر نپرداختن مفاد و حق مسلم ملت ماست، تقاضای ما از دست اندرکارانی که این ملت را سرپرستی مینمایند اینست؟ همچنانیکه دزدی فساد اختطاف سیستم مافیایی زورگویی غصب زمین های شخصی و دولتی فحشا۶ و ووووووو را به نقطقه اخر ان رسانیده اید، سر نوشت این ملت بیچاره و گرسنه یی که حق شانرا غربی ها و غلامان حلقه بگوش شان به سرمایه های نامشروع و شخصی شان مبدل نموده اند، از داشته هایمان که یکی از انها اب است به مفاد ملت حزینه خواهید نمود، و سر حلقه های ظلم و بیعدالتی را در هرجایی از دنیا که هستند کاملا متلاشی نموده بشمول حسابهای بانکی شان هوتلها ویلا ها شرکت ها مراکز تجارتی شانرا در داخل و خارج از بیخ برکنید و ساختمانهایی که از خون ملت بنا۶ نموده اند لیلام و دوباره به صاحبان اصلی شان که همانا ملت مظلوم و بیدفاع افغانستان هستند واگذار نمایید.
    انشا۶ الله خیر و فلاح دارین نصیب انانی خواهد شد که ترس از خدا دارند و عدالت را دوست میدارند و رضای الله جل جلاله در هر کاری میخواهند.
    با احترام
    یک تن از باشندگان این وطنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *