ارغندیوال: بخشی از ساحه «کول حشمت خان» کابل غصب شده است

اطلاعات روز: عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد کشور اعلام کرد، بیش از چهل هکتار زمین ساحه «کول حشمت خان» کابل، از سوی باشندگان این محل غصب شده است. او روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت، در سال‌های اخیر، بخشی از ساحات این کول، غصب شده و باشندگان محل در داخل آن؛ جاده‌های غیر قانونی ساخته است.

او افزود،‌ در حال حاضر در منطقه‌ی یاد شده، یک تعداد از موتر شوی‌ها و غرفه‌ها به طور غیرقانونی ایجاد شده و این کار، باعث خرابی آب و محیط زیست این منطقه شده است. کول حشمت خان، به مساحت 191 هکتار زمین در دامنه‌ی کوه شیر دروازه و بالاحصار، در جنوب غرب شهر کابل موقعیت دارد.

این کول درگذشته آب ایستاده داشته و در آن‌جا، انواع پرندگان بخصوص مرغابیان زیاد وجود داشته است. کول حمشت خان در جریان سال‌های گذشته، به دلیل خشک‌آبی از زرع باز مانده و به همین دلیل، افراد در این ساحه، به طور غیر قانونی خانه ساخته اند.

با این حال، وزیر اقتصاد کشور گفت، کول یاد شده، در آینده نزدیک به رویت نقشه اصلی تثبیت و علامه گذاری خواهد شد. او افزود، ساخت جاده و سرک‌های غیرقانونی در این ساحه، نیز توسط شهرداری کابل به هم‌کاری وزارت امور داخله‌ی کشور تخریب خواهد شد. ارغندیوال گفت، وزارت امور داخله در آینده‌ی نزدیک، دو پوسته امنیتی پولیس را به منظور حفاظت از کول حشمت خان، در سمت شمال و جنوب این منطقه ایجاد خواهد کرد.

به دنبال آن، مصطفی ظاهر، رییس عمومی اداره ملی حفاظت از محیط زیست کشور گفت، شورای مردمی را به هدف حفاظت از کول حشمت خان در آینده نزدیک، ایجاد خواهد کرد. او افزود، این نهاد برای ایجاد شورای مردمی به منطور حفاظت از کول یاد شده، پنجاه هزار دالر امریکایی پرداخت می‌کند.

پیش‌تر شماری از نمایندگان مجلس نیز از وضعیت محیطی کول حشمت خان ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته بود، برای حفاظت از این کول، اقدام‌های جدی را روی دست گرفته شود. پس از این خواست، حکومت برای حفاظت از کول یاد شده، یک هیأت تخنیکی را موظف ساخت که از این ساحه نظارت کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *