وارث حسرت و اسلم حجاب

سازمان عفو بین‌الملل: بازداشت خبرنگاران آریانانیوز توسط طالبان غیرقابل توجیه است

سازمان عفو‌ بین‌الملل بازداشت دو خبرنگار آریانانیوز توسط طالبان را «خودسرانه و غیرقابل توجیه» خوانده و خواستار رهایی آنان شده‌ است.

این سازمان امروز (سه‌شنبه، ۱۲ دلو) در تویتی نوشته است که چنین حملات فزاینده‌ علیه آزادی رسانه‌ها تهدیدی جدی برای حق آزادی بیان است.

عفو‌ بین‌الملل تأکید کرده است که طالبان باید بدون قیدوشرط و فورا خبرنگاران آریانانیوز را رها کنند.

این سازمان در ادامه گفته است که طالبان درحالی به بازداشت معترضان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند که هفته‌ی گذشته با برخی کشورهای غربی در اُسلو درباره‌ی وضعیت بشردوستانه در افغانستان گفت‌وگو کردند.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که «جامعه بین‌المللی باید از طالبان بخواهد که به نقض حقوق بشر پایان داده و آن‌ها را پاسخگو نگهدارد».

این درحالی است که وارث حسرت، گرداننده‌ی برنامه‌های سیاسی و اسلم حجاب، گزارشگر اقتصادی تلویزیون آریانانیوز بعد از ظهر روز دوشنبه (۱۱ دلو) از درب ورودی این رسانه در کابل توسط نیروهای استخبارات طالبان بازداشت شده‌اند.

 تاکنون دلیل بازداشت این خبرنگاران روشن نیست و طالبان هم تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

خانه‌ی آزادی بیان هم بازداشت اسلم حجاب و وارث حسرت را خلاف موازین جهانی حقوق بشری و آزادی بیان دانسته و از طالبان خواسته است تا بی‌درنگ آنان را رها و بیشتر از این آزادی بیان را سرکوب نکنند.

این نهاد از دیگر نهادهای حامی آزادی بیان و جامعه جهانی نیز خواسته است تا جلو سرکوب سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان را بگیرند.