رییس سازمان جهانی صحت: وضعیت سیستم صحی افغانستان وخیم است

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت با قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی طالبان دیدار و درباره‌ی وضعیت سیستم صحی افغانستان گفت‌وگو کرده است.

این دیدار روز چهارشنبه (۲۰ دلو) در جنیوا انجام شده است. قلندر عباد به‌عنوان عضو هیأت طالبان برای گفت‌وگو با مقام‌های سوئیسی و نهادهای بشردوستانه به جینوا سفر کرده است.

 رییس سازمان جهانی صحت در بیانیه‌ای که در این زمینه در صفحه‌ی تویتر خود منتشر کرده، وضعیت سیستم صحی افغانستان را «وخیم» توصیف کرده و گفته است که بحران بشری زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند.

تدروس ادهانوم گیبریسوس گفته است که با عباد در مورد نیازمندی‌های بخش صحت افغانستان و آمادگی برای حالات اضطراری و آموزش کارمندان صحی، به‌ویژه زنان گفت‌وگو کرده است.

او افزوده است که افغانستان در حال حاضر نیاز جدی به وسایل تشخیص بیماری کووید-۱۹ به ویژه گونه‌ی جدید این بیماری موسوم به اومیکرون دارد.

درحالی که اومیکرون در کشورهای همسایه‌ی افغانستان به‌گونه‌ی وسیع شیوع کرده است، افغانستان امکانات تشخیص این گونه‌ی کرونا را ندارد.

وزارت صحت‌عامه‌ی طالبان پیشتر به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که سازمان جهانی صحت وعده کرده است تا دستگاه و کیت تشخیص اومیکرون را در اختیار افغانستان قرار دهد، اما این وعده تا کنون عملی نشده است.

از سوی هم، داکتران می‌گویند که افغانستان با موج چهارم کرونا مواجه است و این موج با گونه‌ی اومیکرون به همراه است. این درحالی است که بیشتر شفاخانه‌های اختصاصی کرونا در ولایت‌ها به‌دلیل نبود بودجه تعطیل هستند.