ولسوالی کوهستان فاریاب در محاصره‌ی برف

ولسوالی کوهستان فاریاب در محاصره‌ی برف؛ «مریضان در مسیر راه جان می‌دهند»

ساکنان ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب می‌گویند که به‌دلیل مسدودبودن راه‌ ارتباطی این ولسوالی با شهر میمنه، مرکز این ولایت، مریضان‌شان را با اسب و الاغ انتقال می‌دهند. به‌گفته‌ی آنان، اکثریت مریضان در مسیر راه جان می‌دهند و به شفاخانه نمی‌رسند.

یکی از ساکنان ولسوالی کوهستان فاریاب در پیامی به اطلاعات روز گفت که ساکنان این ولسوالی به مراکز صحی دست‌‌رسی ندارند. او همچنین گفت که مسیر مواصلاتی کوهستان با میمنه در فصل زمستان کاملا بسته است و مردم با مشکلات جدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

در تصاویری که او در اختیار اطلاعات روز قرارداده است، دیده می‌شود که ساکنان ولسوالی کوهستان مواد اولیه‌‌ی‌شان را در میان انبوهی از برف با اسب و الاغ انتقال می‌دهند.

عبدالاحد، ساکنان ولسوالی کوهستان می‌گوید که از ماه عقرب به این‌طرف راه ارتباطی این ولسوالی با مرکز فاریاب مسدود است. به‌گفته‌ی او، امکان دارد راه‌های ارتباطی تا ماه‌های حمل و ثور سال آینده مسدود باشد.

او افزود که چندی پیش چهار نفر از اعضای یک خانواده در مسیر ولسوالی کوهستان و مرکز فاریاب زیر برف شده و تا کنون جنازه‌ی آنان پیدا نشده است.

یکی دیگر از ساکنان ولسوالی کوهستان در تماس به روزنامه اطلاعات روز گفت که به‌دلیل مسدودماندن راه مواصلاتی این ولسوالی، مردم با کمبود مواد غذایی مواجه است.

او افزود که بهای مواد ارتزاقی نیز در کوهستان چند برابر شده است. به‌گفته‌ی او، قیمت یک پیپ روغن ۱۸ کیلویی در کوهستان چهارهزار افغانی است و یک سیر گندم به ۴۰۰ افغانی به فروش می‌رسد. این باشنده‌ی کوهستان گفت که در این ولسوالی «هیچ آرد یافت نمی‌شود».

این باشنده فاریاب علاوه کرد که مردم کوهستان به‌دلیل نبود دارو در کلینک این ولسوالی، مریضان‌شان را بسیار به سختی با اسب و مرکب انتقال می‌دهند. او می‌گوید که برخی از مریضان عاجل به شفاخانه نمی‌رسند و در مسیر راه جان می‌دهند.

ساکنان ولسوالی کوهستان فاریاب علاوه کردند که مشکلات‌شان را با مسئولان محلی طالبان در میان گذاشته‌اند، اما تا کنون به آن توجه نشده است. آنان همچنین گفتند که این ولسوالی از کمک‌های خارجی نیز محروم است و هیچ توجهی به ساکنان آن نشده است.

باشندگان کوهستان در ادامه گفتند که بیشترشان مشغول کشاورزی هستند و امسال به‌دلیل خشک‌سالی متضرر شده‌اند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات روز موفق به برقراری تماس با مسئولان محلی طالبان در فاریاب نشده است.

ولسوالی کوهستان فاریاب در ۱۳۰ کیلومتری شهر میمنه، مرکز این ولایت قرار دارد که با داشتن ۱۳۶ روستا یکی از پرنفوس‌ترین ولسوالی‌های فاریاب به حساب می‌آید.