یک افسر وزارت دفاع حکومت پیشین در کابل بازداشت شد

نزدیکان جواد جعفری، افسر وزارت دفاع حکومت پیشین در کابل می‌گویند او توسط افراد مسلحی که خودشان را عضو نیروهای گروه طالبان معرفی می‌کردند، بازداشت شده است.

این افراد که نخواستند هویت‌شان در خبر ذکر شود، امروز (یک‌شنبه، ۲۴ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که جواد جعفری جمعه‌شب از منطقه‌ی «آسیاب‌بینی» در ناحیه سیزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

به گفته‌ی آنان، این افراد حوالی ساعت ۸:۰۰ شب وارد خانه‌ی آقای جعفری شده و از او خواسته بودند تا اسلحه‌ی دولتی را تحویل دهند. به‌دنبال آن، این افسر وزارت دفاع حکومت پیشین یک میل تفنگچه را که در نزدش بود، به آنان تحویل می‌دهد.

به گفته‌ی بستگان او، این افراد پس از تحویل‌گرفتن این تفنگچه، جواد جعفری را با زور با خود بردند.

آنان تأکید کردند که اکنون با گذشت ۴۸ ساعت از بازداشت آقای جفعری تاکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست ندارند. خانواده‌ی او به حوزه و اداره‌ی استخبارات طالبان هم مراجعه کرده است، اما این ادارات از بازداشت جواد جعفری اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

طالبان پس از تسلط خود بر کابل، عفو عمومی اعلام کردند که براساس آن، این گروه با نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین و همچنین همکاران نیروهای خارجی کار ندارند؛ اما به رغم اعلام این فرمان، موارد بازداشت و قتل مرموز نظامیان پیشین گزارش شده است.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد چندی پیش در گزارشی که به شورای امنیت این سازمان ارایه کرد، گفته بود که «ادعاهای موثقی» وجود دارد که ثابت می‌کند بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای سابق دولت افغانستان، نیروهای امنیتی پیشین و کسانی که با نیروهای بین‌المللی کار می‌کردند پس از تسلط طالبان کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، «بیش از دو سوم» قربانیان ادعا می‌شود که ناشی از قتل‌های غیرقانونی طالبان یا افراد وابسته به این گروه بوده است. طالبان اما این گزارش را نادرست خواندند و گفتند که فرمان عفو عمومی خود پا بند هستند.