رینا امیری
AFP

نماینده‌ی ویژه امریکا: کشورهای اسلامی طالبان را درباره‌ی حقوق بشر پاسخگو کنند

رینا امیری، نماینده‌‌ی ویژه‌ امریکا برای زنان افغانستان می‌گوید، در قدم نخست کشورهای اسلامی باید طالبان را درباره‌ی احترام به حقوق بشر و اجازه کار و آموزش برای زنان و دختران پاسخگو نگه‌ دارند.

امیری بامداد امروز (شنبه، ۳۰ دلو) در رشته‌تویتی نوشته است که با نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در شهر جده‌ی عربستان دیدار کرده است.

به نوشته‌ی امیری در این دیدار در مورد تلاش‌های سازمان همکاری اسلامی برای کاهش بحران انسانی افغانستان بحث شده است. او تأکید کرده است که حقوق بشر و موضوعات بشردوستانه به هم مرتبط هستند.

نماینده‌ی ویژه‌ امریکا برای زنان افغانستان گفته است که از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواسته شده است تا طالبان را برای حمایت از تشکیل حکومت فراگیر و پایان‌دادن به مجازات علیه کسانی که از حقوقشان دفاع می‌کنند، تحت فشار قرار دهند.

او در ادامه علاوه کرده است که بحث‌های مؤثری با بانک توسه‌ی اسلامی داشته است. امیری از «پیشرفت» در ایجاد صندوق امانی و تلاش‌ها برای جلب حمایت اعضای سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورها برای رسیدگی به وضعیت بشری افغانستان استقبال کرده است.

نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان افغانستان اضافه کرده است که جلسه سازنده‌ای با آکادمی فقه عربستان در زمینه اعطای بورسیه برای زنان داشته است که تأکید می‌کند حقوق زنان برای تحصیل، کار و مشارکت در تمام عرصه‌های زندگی، از جمله سیاسی، در اسلام غیرقابل انکار است.