ترکیب کشنده‌ی سرخک و سوءتغذیه؛ داکتران بدون مرز: روزانه دو کودک در هرات جان می‌دهند

سازمان داکتران بدون مرز ابتلای کودکان سوءتغذیه به بیماری سرخک در افغانستان را ترکیبی کشنده خوانده و در این مورد ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش این سازمان که روز چهارشنبه (۱۹ حوت) منتشر شده، آمده است که موارد سرخک در افغانستان افزایش یافته است.

طبق گزارش داکتران بدون مرکز، در شفاخانه بُست هلمند از دسامبر تا پایان فبروری، به‌طور متوسط هر هفته بیش از ۱۵۰ کودک مبتلا به سرخک به این شفاخانه مراجعه کرده است. ۴۰ درصد این کودکان بستری شده‌اند.

در هرات هم داکتران بدون مرز حدود ۸۰۰ مورد سرخک را در تنها در ماه فبروری شناسایی کرده‌اند.

سارا ویلستکه، هماهنگ‌کننده‌ی پروژه داکتران بدون مرز هرات گفته است که ۶۰ درصد موارد سرخک که به شفاخانه می‌رسند، نیاز به بستری‌شدن دارند. به‌گفته‌ی او، نیمی از افرادی که در مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، دچار سوءتغذیه هستند.

او گفته است: «روزانه دو کودک به‌دلیل عوارض سرخک جان خود را از دست می‌دهند. من در مورد آنچه در سایر نقاط کشور که به مراقبت‌های پیشرفته دست‌رسی ندارند فکر کنم می‌ترسم».

فضل زیارمل، سرپرست تیم بالینی داکتران بدون مرز در شفاخانه بُست هلمند هم گفته است که اکثر کودکانی که در بخش مراقبت‌های ویژه سوءتغذیه بستری هستند، به سرخک مبتلا می‌شوند.

زیارمل گفته است که بسیاری از کودکان دچار سوءتغذیه بر اثر عوارض پس از ابتلا به سرخک می‌میرند.

داکتران بدون مرز گفته است که سرخک از طریق واکسیناسیون قابل پیش‌گیری است، اما پوشش واکسین در افغانستان کم است و این یکی از دلایل افزایش سریع موارد سرخک است.

داکتران بدون مرز همزمان گفته است که به‌دلیل کمبود امکانات در مراکز مراقبت‌های ویژه‌ی این نهاد، در هر تخت چندین کودک نگهداری می‌شود.