عفو بین‌الملل: زنان و دختران افغانستان تحت حاکمیت طالبان با خطر جدی مواجه هستند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که زنان و دختران افغانستان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، تحت حاکمیت طالبان در معرض خطر جدی قرار دارند، اما هنوز تسلیم نشده‌اند.

این سازمان امروز (جمعه، ۲۰ حوت) در تویتی، گفته است: «آینده‌ی میلیون‌ها زن در افغانستان در معرض خطر قرار دارد. آنان زیر ترس و خشونت طالبان زندگی می‌کنند و از دست‌رسی به حقوق ابتدایی‌شان منع شده‌اند.»

با این حال، سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت هفته‌ی تجلیل از روز جهانی همبستگی زنان، دیگران را به ادامه‌ی بحث درباره‌ی زنان و دختران افغانستان فراخوانده و تأکید کرده است: «بگذارید [زنان و دختران افغانستان] بدانند که تنها نیستند.»

این سازمان چند روز پیش در پیامی به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان گفته بود که جهان درحالی این روز را گرامی می‌دارد که زنان و دختران افغانستان نمی‌توانند به‌طور کامل از حقوق انسانی خود استفاده کنند و در عوض، آنان با ظلم طالبان روبه‌رو اند.

عفو بین‌الملل با نشر بیانیه‌ای، گفته بود که طالبان با اعمال سیاست‌هایی، آزادی بیان و حرکت زنان را به شدت محدود و دست‌رسی دختران به تحصیل و اشتغال را تضعیف کرده‌اند. به‌گفته‌ی این سازمان، طالبان به‌طور سیستماتیک علیه زنان و دختران تبعیض قایل شده‌اند.

یمینی میشرا، مدیر عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی گفته بود که «سرعتی که طالبان با آن دست‌آوردهای حقوق بشری زنان افغانستان را از بین می‌برد، باید یادآوری وحشت‌ناکی به جامعه جهانی در مورد مسئولیت آنها برای محافظت از زنان و دختران افغانستان باشد».

به تازگی، میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفته است برای این‌که افغانستان سرانجام به صلح و پیشرفت و دست یابد، زنان این کشور باید عوامل فعال برای تغییر باشند و به آنان فرصت داده شود تا روندهای صلح‌سازی، بشردوستانه و انکشاف را رهبری کنند.

توماس نیکلاسون، نماینده‌‌ی ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان یک‌بار دیگر بر سهم‌گیری و نقش زنان افغانستان در مسایل مربوط به این کشور تأکید کرده و گفته است که آنان [زنان] باید اجازه‌ی نمایندگی از خود را داشته باشند.

این درحالی است که طالبان طی بیش از شش ماه گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای در برابر زنان وضع کرده و تظاهرات مسالمت‌آمیز آنان را به شدت سرکوب کرده‌اند.

طالبان همچنین شماری از زنان معترض را بازداشت و برای چندین روز به بند کشیدند. در نهایت، در نتیجه‌ی فشارهای بین‌المللی طالبان این زنان را که بازداشت‌شان را انکار کرده بودند، آزاد کردند.