خرید و فروش کودکان در افغانستان
Save the Children

بیکاری و فقر در افغانستان؛ فروش فرزند پیش از تولد

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید، تجزیه و تحلیل بخش کمک‌رسانی این نهاد نشان می‌دهد از ماه آگست ۲۰۲۱ تا کنون ۱۲۱ هزار کودک در سراسر افغانستان مبادله شده‌اند.

این نهاد روز جمعه (۲۷ حوت) در گزارشی گفته است که در یک نظرسنجی با ۳۰ خانواده صحبت کرده که هر کدام دست‌کم یک کودک‌شان را فروخته است.

سازمان حفاظت از کودکان افزوده است که بحران اقتصادی افغانستان، والدین بی‌کار و بدهکار را مجبور به فروش فرزندان‌شان می‌کند که حتی کودک متولدنشده را به فروش گذاشته شده است.

نوشین، ۳۶ ساله، با همسر و پنج فرزندش در ولایت جوزجان در شمال افغانستان زندگی می‌کند. او ششمین فرزند خود را باردار است، اما همسرش، عزیز به او گفته است که چاره‌ای جز فروش فرزند متولدنشده‌ی‌شان ندارند.

سازمان حفاظت از کودکان به نقل از عزیز ۴۷ ساله، نوشته است که او می‌گوید، آنان برای فرزند متولد‌نشده‌ی‌شان خود حدود ۵۶۵ دالر قیمت تعیین کرده‌اند.

او گفته است: «ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم. ما در خانه چیزی برای خوردن نداریم. هر روز برای کار به مرکز شهر می‌روم. من به سختی پول کافی برای چند تکه نان به‌دست می‌آورم. بیشتر روزها نمی‌توانم کار پیدا کنم. تصمیم گرفتم که چون پنج فرزند دارم، فرزند متولدنشده‌ام را بفروشم تا بقیه زنده بمانند.»

سازمان حفاظت از کودکان گفته است که داستان‌هایی از این دست در افغانستان بسیار رایج می‌شوند، زیرا والدین فقیر برای زنده‌ماندن به اقدامات ناامیدکننده‌ای متوسل می‌شوند.

این نهاد افزوده است که فروپاشی اقتصاد و پیامدهای مداوم خشک‌سالی سال گذشته باعث ایجاد یک بحران غذایی بی‌سابقه در افغانستان شده است.

به‌گفته‌ی این نهاد، اکثر خانواده‌ها بخشی یا تمام درآمد خود را از دست داده‌اند و قادر به پرداخت هزینه‌های فزاینده غذا نیستند و جنگ در اوکراین نیز هزینه‌ی کالاها را در سراسر جهان افزایش داده است.

سازمان حفاظت از کودکان اضافه کرده است که این خطر نیز وجود دارد که هزینه‌ی زندگی در افغانستان حتا بیشتر از این افزایش یابد. نظرسنجی این سازمان نشان می‌دهد که ۹۶ درصد از خانواده‌ها در افغانستان تنوع بسیار محدودی از غذا یا غذاهایی را می‌خورند که نمی‌خواهند بخورند.

همچنین نظرسنجی نشان داده است که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان بزرگسال (۵۲ درصد) گفته‌اند که در فرزندانشان علائم سوءتغذیه، مانند لاغری یا کاهش رشد دیده می‌شود.

در پی روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، فقر و گرسنگی در افغانستان فراگیر شده است.

رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که شمار گرسنگان در این کشور از ۱۴ میلیون در جنوری ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیون نفر در مارچ ۲۰۲۲ رسیده است.

در همین حال نهادهای کمک‌کننده می‌گویند که جنگ در اوکراین می‌تواند بحران گرسنگی در افغانستان را تشدید کند، زیرا قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد و کمک‌های خارجی برای کمک به پناهندگان در اروپا منحرف می‌شود.